Economie

Nieuwe online supermarkt Crisp gaat voor lokaal, vers eten

14 november 2018 06:15 Aangepast: 14 november 2018 10:59
De vier oprichters van Crisp. Tweede van links, met theedoek, is Tom Peeters. Beeld © Crisp

Nederland is vanaf vandaag een online supermarkt rijker. Crisp richt zich op mensen die van lekker eten houden maar geen tijd hebben om speciaalzaken en delicatessewinkels af te lopen. "We houden geen voorraden en werken voornamelijk 's nachts."

In september is er een uitgebreide test geweest onder honderden proefklanten. Zodra klanten een bestelling plaatsen gaat 'een slim softwareprogramma' van alles ingang zetten, vertelt Tom Peeters, één van de vier oprichters.

Mosselen 's nachts geleverd

Bestellen kan zes dagen in de week tot 22 uur 's avonds. Die bestellingen komen dan terecht bij de leveranciers zoals de witlofboer uit Benningbroek,  worstenbroodjesmaker Remco Beekman - die overigens ook levert aan Picnic -,  en familiebedrijf Neetje Jans (mosselen) uit Zeeland.

Zij brengen hun producten dan 's nachts naar Amsterdam West waar al een hub bestaat van kleine leveranciers. "Of we halen het op", vertelt Peeters aan RTL Z.

Tussen vijf en zeven uur 's ochtends worden alle producten verpakt en gaan deze mee met verschillende bezorgdiensten, waaronder PostNL en kleinere bezorgers. Tussen 18 en 22 uur hebben de klanten het in huis. 

Crisp richt zich op mensen op weinig tijd, die 'van kwaliteitsproducten houden'. Crisp richt zich op mensen op weinig tijd, die 'van kwaliteitsproducten houden'.

Tussen Picnic en Marqt

De vier oprichters van Crisp werken samen met tweehonderd leveranciers. Het assortiment bestaat enkel uit eten, al sluit Peeters niet uit dat producten als wasmiddelen en toiletpapier hier in de toekomst aan toe worden gevoegd. 

Ze zijn er van overtuigd dat er plek op de markt is voor Crisp, tussen de grote supermarkten, de andere online supermarkt Picnic en het luxere Marqt in. Dat denkt ook Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Universiteit Groningen.

Groeipotentie en behoefte

"We bestellen drie procent van al onze dagelijkse boodschappen online en zetten hier 1 miljard in om", aldus Sloot. "Dat kan in 2030 wel 10 procent zijn. Deze markt is volop in beweging."

Volgens hem is er bovendien vraag naar Nederlandse kwaliteit- en streekproducten. "Consumenten hebben hier behoefte aan, maar hebben geen tijd", zegt hij. "Juist in het hogere segment is er wel behoefte aan zoiets als Crisp."

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

75.000 mensen op de wachtlijst: Picnic kan vraag grote steden niet aan

Winst maken is moeilijk

Er is één grote 'maar', zegt hoogleraar Sloot. "Winst maken wordt lastig." Hij wijst op Picnic, dat hier ondanks enorme groei ook nog niet in geslaagd is. Dit bedrijf verwacht in 2020 winstgevend te zijn.

"De marges op levensmiddelen en voeding zijn laag en je moet veel moeite doen als bedrijf om je product bij de consument te krijgen."

Hij verduidelijkt: "Als iemand voor 40 euro aan producten bestelt, dan gaat 25 euro daarvan al op aan de inkoop daarvan. Dan zit je met de logistiek en dan nog met producten die gekoeld vervoerd moeten worden of kwetsbaar zijn en daardoor anders moeten worden verpakt."

Zo werkt Crisp:

  • Klanten bestellen via de app: voor 22 uur besteld is de volgende dag tussen 18 en 22 uur in huis.
  • Klanten krijgen 's ochtends bericht welk uur tussen 18 en 22 uur de bezorger komt.
  • Wil je liever zelf een tijd daarbinnen kiezen kost dat 3 euro bovenop de standaard bezorgkosten van 2,95 euro.
  • Boven de 75 euro aan bestellingen is bezorgen gratis.
  • Bezorgen kan door heel Nederland m.u.v. de Waddeneilanden.
  • De boodschappen worden bezorgd in een doos. Er wordt zo min mogelijk plastic gebruikt.

Ervaren ploeg

Crisp heeft hier echter over nagedacht. De oprichters hebben dan ook ruimschoots ervaring. Tom Peeters was mede-oprichter van Westwing, een e-commerceplatform op het gebied van meubels en interieur. Michiel Roodenburg werkte bij Ahold, René Bink was directeur van een groothandel in lokale versproducten en Eric Klaassen oprichter van digitale strategie-adviesbureau Bloom. 

Peeters: "De marges op vers voedsel liggen wel wat hoger hoor. Bovendien zijn wij anders georganiseerd dan een Picnic. We hebben niet overal hubs in het land." Hij hoopt om 'eerder met twee jaar dan met acht jaar' winst te maken.

'Online supermarkten komen en gaan'

Voor het bedrijf werken nu dertig mensen. Dat zullen er meer worden als het bedrijf groeit. Daarover lijkt Peeters zich geen zorgen te maken. "In 2025 bestellen mensen tot 20 procent van hun boodschappen online."

Wil hij echt groot worden, moet Crisp dan niet lager in de markt gaan zitten? "Onze prijzen zijn vergelijkbaar met die van de Albert Heijn en dan de kwaliteitsproducten daar. Niet de plofkip."

Hoogleraar Sloot zal het bedrijf met belangstelling volgen. Dat de eerste investeringsronde voor 3 miljoen euro in 10 weken was opgehaald, zoals Crisp zelf meldt, betekent volgens hem dat er vraag naar Crisp is. "Verder is het afwachten. Ik heb online supermarkten zien komen en gaan. Het blijft een uitdagend model."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Marqt maakt nog steeds geen winst: 'Te duur en beroerde marketing'

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`