Economie

Nederland een van de grootste transporteurs naar VK: 237.000 ritten in 2017

30 oktober 2018 05:17 Aangepast: 30 oktober 2018 10:25
Vrachtwagens op de boot in Dover. Beeld © EPA

Vorig jaar werden er door Nederlandse vrachtbedrijven 237.000 ritten gemaakt van en naar het Verenigd Koninkrijk. Daarmee zijn we een van de grootste transporteurs naar het eiland.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Alleen Ierse, Franse en Duitse truckers doen meer zaken met het Verenigd Koninkrijk.

Het aantal ritten van Nederlandse transporteurs is vorig jaar lichtjes toegenomen, met 1,8 procent. Dat is tegen de algemene trend in. Het totaal aantal vrachtritten van en naar het VK door vervoerders uit de EU nam in 2017 juist flink af, met 4,3 procent.

Wel of geen deal?

De grote vraag is of deze ritten allemaal nog gemaakt kunnen worden na de brexit. Als er een brexitdeal komt, wordt het probleem in ieder geval nog een jaar of twee vooruitgeschoven.

In het geval van een deal gaat er namelijk een overgangsperiode in, waarin de regels voor handel gelijk blijven. Die tijd kan dan worden gebruikt om afspraken te maken voor de lange termijn: een geleidelijke overgang naar nieuwe regels dus.

Maar als er geen deal komt, dan vervallen alle Europese regels op 29 maart van volgend jaar. Dat houdt voor de transportsector nogal wat in.

Catastrofe

Volgens douaneplatform Sponc wacht de sector een catastrofe in dat scenario.  "Eigenlijk wordt het vrachtvervoer bij een harde brexit dusdanig teruggebracht dat er sprake is van stilstand", zei directeur Benjamin Kuijs eerder tegen RTL Z.

Dat komt omdat vervoerders nu nog met een Europese licentie overal in de EU vracht mogen vervoeren. Als de Britten geen lid meer zijn van de Unie, moet er voor ritten van en naar het VK weer gewerkt worden met oude CEMT-vergunningen, die nu haast niet worden gebruikt omdat ze onnodig zijn.

1730 vergunningen

Het probleem is dat er volgend jaar maximaal 1730 van die vergunningen zijn te vergeven, zocht RTL Z eerder uit. Die vergunningen zijn een jaar geldig en mogen worden doorgegeven tussen vrachtwagens van hetzelfde bedrijf.

Maar ze mogen niet aan een ander bedrijf worden doorgeven. Volgens de uitgevende instantie, NIWO, kunnen er in theorie 270.000 ritten gemaakt worden op de vergunningen. Maar dan zou iedere vergunning gemiddeld wekelijks drie keer naar het VK moeten rijden.

Tot nu toe blijkt niemand daar nog een duidelijk antwoord op te hebben en hoe groot een eventueel tekort zal zijn is ook nog niet duidelijk. Maar dat er een tekort komt, is ook voor transportorganisatie TLN klip en klaar: "Een tekort aan vergunningen is zeker", schrijft de organisatie.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`