Van onze partner - Rabobank

Ketchup, de rode redder in nood?

29 oktober 2018 08:05 Aangepast: 29 oktober 2018 08:12
Beeld © The Ketchup Project

Ketchup van The Ketchup Project vermindert verspilling en levert boeren in Kenia meer inkomsten op. Na de bekende tomatenketchup volgt in november ook een ketchup van mango’s.

Sjoerd Dijkstra werkte in Kenia aan een ontwikkelingsproject. Hij zag de verspilling van tomaten en bedacht dat een startup hier verandering in kon brengen. Samen met de hulp van onder andere Anne Janssens werd The Ketchup Project een feit.

De eerste 5.500 flesjes ketchup zagen in 2016 het daglicht dankzij een crowdfundingsactie. In 2017 volgde een tweede crowdfundingsronde. Nu is de startup op zoek naar een investeringspartner.

Wat is The Ketchup Project?

Janssens: "Wij maken ketchup van gewassen uit Kenia, die anders verspild zouden worden. We wilden een gezonde ketchup maken, want in de loop van de tijd is ketchup verbasterd tot een tomatensaus vol suiker.

Van oudsher is het juist een mooi ambachtelijk product, dat ook werd gemaakt van bijvoorbeeld zoete aardappel en pompoen. Samen met een chef die een Michelinster heeft, hebben we bepaald welke ingrediënten we gebruiken. Na onze tomatenketchup lanceren we in november onze mangoketchup."

Welk probleem lost het op?

"In Kenia worden tomaten twee keer per jaar geoogst, waardoor in het hele land enorme overschotten zijn. Daardoor daalt de prijs en gaat zeventig tot tachtig procent van de tomaten verloren. Terwijl tussen de twee oogstmomenten schaarste is. Die vaste oogstperiodes zitten ingebakken in de cultuur, maar zijn door het stabiele klimaat eigenlijk niet nodig.

Wij zorgen dat de boeren wekelijks oogsten, waardoor ze continue tomaten kunnen leveren. Daarnaast drogen we de tomaten en mango’s, waar we ketchup van maken. Door het verbeteren van landbouwtechnieken en het ontwikkelen van een leverketen gaan we verspilling tegen en hebben de boeren meer inkomsten.

De gedroogde tomaten en mango’s kopen we tegen een vaste hoge prijs. Zo hebben de boeren niet alleen voldoende inkomsten om in hun eigen onderhoud te voorzien, maar wordt er ook gespaard voor de gemeenschap. Van dat spaargeld is inmiddels elektra in het dorp aangelegd."

Wat is de grootste uitdaging?

"Voor het drogen van de vruchten hebben we een boerencoöperatie opgezet. Op een locatie binnen de gemeenschap staat een droogfaciliteit op basis van zonne-energie. Die faciliteit moet aan internationale voedselveiligheidsnormen voldoen. Dat vraagt best veel inspanning in een land waar ze dat niet gewend zijn.

Zo’n tachtig procent van onze tijd besteden we aan het ontwikkelen van een coöperatie en om ervoor te zorgen dat de droogfaciliteit volgens de vereiste standaarden opereert. In 2019 proberen we een tweede coöperatie op te zetten.

We onderzoeken of we de droogmachine kunnen laten draaien op basis van biomassa. De pitten en de schillen van de mango’s leveren voldoende energie om de mango’s te drogen. Het zou mooi zijn als we de waste van mango ook kunnen inzetten."

Welke ontwikkelingen staan er nog op het programma?

"We zoeken grotere klanten om een stabielere afzetmarkt te creëren. Dat kunnen ook Europese partijen zijn, want Nederland is geen groot ketchupland. Wij eten onze patat met mayonaise, maar in andere landen dopen ze hun friet in ketchup.

Onze ketchup heeft een tijdje in een grote Nederlandse supermarktketen gelegen, maar in het schap kunnen we ons verhaal niet goed vertellen. We richten ons voorlopig op aansprekende partners, waarbij we ons product goed kunnen introduceren. Misschien dat we in de loop van volgend jaar een nieuwe poging wagen."

Anne Janssens

Medeoprichter The Ketchup Project

Studeerde technische natuurkunde in Delft

Linkedin

Levensmotto: ‘Je moet kunnen delen om te kunnen vermenigvuldigen!’

 

Dit interview is onderdeel van de serie Growing Ideas, waarin we een kijkje nemen in de toekomst van Food & Agri en innovatieve ondernemingen uit deze branche een podium bieden.

Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. 'Growing a better world together'. 

`