Economie

Tankstations vaker onbemand: 'De concurrentie is moordend'

22 oktober 2018 15:28 Aangepast: 22 oktober 2018 15:39
De klassieke kiosk bij het tankstation verdwijnt. Beeld © ANP

De benzinepomp met een klassiek klein kioskje verdwijnt, concludeert branchevereniging Bovag vandaag op basis van cijfers. Er zijn inmiddels meer onbemande tankstations dan bemande pompen. Als een tankstation bemand is, dan gaat het steeds vaker om een grote winkel langs de weg.

Het is een bekend verhaal voor Ewout Klok, tankstationeigenaar en voorzitter van BETA, de belangenvereniging voor de zelfstandige pomphouders.

"De concurrentie is moordend in tankstationland", vertelt hij. "Er zijn te veel tankstations voor een steeds kleiner publiek. Er worden meer auto's verkocht, maar die zijn steeds zuiniger en dus wordt er minder getankt. Bovendien rijden auto's steeds vaker hybride of elektrisch."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Het kleine tankstationwinkeltje verdwijnt: meer onbemande pompen

Zonnebank pakken bij het tanken

Dat er meer onbemande dan bemande pompstations zijn, is niet zo gek. "Bij kleine tankstations kan het niet meer uit om mensen aan het werk te zetten. Die worden dus onbemand. Zulke pompen kunnen alleen nog concurreren op prijs."

Het gaat volgens hem vooral om de minder populaire plekken. Op de A-locaties breiden ondernemers hun aanbod juist uit. "Lunchrooms, toiletten, flexwerkplekken met wifi", somt Klok op. "Ik ken zelfs een pomp met een zonnebank. Je probeert de automobilist zo lang mogelijk vast te houden tijdens zijn tankbeurt, met service en comfort."

Begrip in het dorp

Het belang van goede service zag Anton Geerling al in de jaren zestig. De ondernemer startte toen een klein tankstation in het centrum van Zandvoort. Hij had altijd al 'wat bijverdiensten': een werkplaats, winkeltje en verhuur van aanhangers.

Als 'hobby' begon hij ook een bandenservice, vertelt de inmiddels gepensioneerde ondernemer.

Tankstation Geerling was een bekende pomp in Zandvoort. Tankstation Geerling was een bekende pomp in Zandvoort.

Zijn kleine tankstation was een begrip in Zandvoort en omgeving dankzij de aanvullende diensten. "Ouderen uit het dorp wisten altijd dat wij ze konden helpen. Regelmatig kwamen mensen nog een kwartier voor sluitingstijd met hun lekke band of kapotte accu."

Omdat het bestemmingsplan van de gemeente veranderde, moest zijn tankstation wijken. Zandvoort bood hem een nieuwe locatie aan op een industrieterrein, maar dat zag hij niet zitten. Op een afgelegen terrein is een bemand station niet rendabel, zag hij in. En onbemand, dat wilde Geerling echt niet. "Dan liever met pensioen."

De toekomst is elektrisch

In de toekomst is de extra dienstverlening helemaal essentieel als je wilt overleven als tankstationeigenaar, denkt Klok. Want van de brandstof moeten pomphouders het niet meer hebben, helemaal niet als in de toekomst veel auto's elektrisch rijden.

Een elektrische auto opladen is goedkoper en duurt aanzienlijk langer dan benzine tanken. Klok: "Nog meer reden om diensten en producten aan te bieden. Alleen op die manier kun je nog geld verdienen aan de automobilist."

In zijn eigen tankstation in Hoogeveen wordt op dit moment een Starbucks-café gebouwd, vertelt hij. Daarnaast serveert hij biologische broodjes en verse wraps in plaats van de voorverpakte sandwiches en gefrituurde snacks waar tankstations om bekend staan. "Als je niet investeert wordt je pomp onbemand. En dat is het begin van het einde."

`