RTLZ

Stapje voor stapje influencer worden: zo deed Rianne dat

09 oktober 2018 10:20 Aangepast: 09 oktober 2018 20:45
Rianne Meijer maakt veel mooie reisjes als influencer. Beeld © Rianne Meijer

Nog niet zo lang geleden deed Rianne Meijer nog de financiële administratie op een kantoor. Nu is ze influencer, maakt ze dagelijks honderden foto's en is ze 30 procent van de tijd in het buitenland. Maar het is niet altijd een feestje. "De scheiding tussen werk en privé bestaat bijna niet meer."

Dat Rianne Meijer (25) influencer is geworden, is niet helemaal toevallig. Met uiterlijk en mode was ze al een tijdje bezig. Ze deed, zoals ze het zelf noemt 'wat B-modellenwerk', maar, zegt ze lachend: "Dat was niet echt mijn ding."

Een kantoorbaantje bij bureau Models at Work moest daarom voor voldoende brood op de plank zorgen.

Hoe meer bikini's, hoe meer mannelijke volgers

Om haar modellenwerk een extra zetje te geven zette ze ondertussen foto's van zichzelf op Instagram: meestal selfies en foto's in bikini. Dat trok, merkte ze na enige tijd, wel een specifiek publiek aan.

Rianne moet er nog een beetje om lachen: "Naaktheid is een goede methode om veel mannelijke volgers te krijgen, maar dat is toch niet echt wat ik wilde."

Ze besloot het anders aan te gaan pakken. Er volgden vooral posts met meer (mooie) kleding aan en haar volgersbestand is sindsdien totaal anders: waar ze eerder 35 procent vrouwelijke volgers had, is dat nu 83 procent. Die keuze was ook commercieel gedreven: kledingmerken richten zich liever op vrouwen dan op mannen.

Bij 80.000 volgers op Instagram kwam het omslagpunt. Het was september 2017. "Toen sloot ik een contract met een kledingmerk voor drie maanden. Het bedrag dat ik daarvoor kreeg was al hoger dan ik bij het kantoorbaantje verdiende. Dat was voor mij het moment dat ik dacht: dit ga ik fulltime doen."

Twee foto's per dag

Sindsdien is het hard gegaan. Op het moment van publicatie heeft Meijer nog net geen 300.000 volgers. Hoe ziet een gemiddelde dag er inmiddels uit?

"Elke dag is anders. Ik heb veel meetings met merken met wie ik ga samenwerken. Daarnaast moet ik natuurlijk foto’s maken, liefst post ik er een à twee per dag. Elke keer met een andere outfit in een andere omgeving. Die foto’s bewerk ik zelf. En ik film veel, voor mijn vlogs."

Die regelmaat, van twee foto’s per dag, is belangrijk, benadrukt Meijer. Net als consistentie in stijl. Inmiddels heeft ze ook door welke elementen in foto's het goed doen: mooie plaatjes op reis, kijkjes in haar privéleven (zoals foto's met haar vriend), dieren of een samenwerking met een groot merk.

Voor de reisfoto's is ze veel op pad, zo'n 30 procent van de tijd. Aangezien het meestal niet om selfies gaat, moet er ook altijd een 'fotograaf' aanwezig zijn. Meijers foto's worden gemaakt door haar vriendje (ofwel: 'Insta Husband'), maar vooral ook door andere influencers die ze kent. "Je bent superafhankelijk van andere mensen. Dat is wel moeilijk. Ik heb het geluk dat ik veel meiden om me heen heb waar ik foto’s mee kan maken."

2000 euro per post

Op een gegeven moment ontstond er, net als bij andere grote influencers, een vicieuze cirkel: wie veel volgers heeft trekt merken aan, verdient meer geld, kan professionaliseren en weer groter worden, enzovoorts.  

"Het bedrag dat je krijgt, groeit mee met het aantal volgers dat je hebt. Iemand met een miljoen volgers krijgt ongeveer 20.000 euro per post. Bij 200.000 volgers krijg je misschien 1000 tot 2000 euro per post. Maar de hoogte van het bedrag is wel van meerdere dingen afhankelijk, bijvoorbeeld van hoe hoog je engagement is en hoe snel je groeit", vertelt Meijer.

Het klinkt voor veel mensen misschien als een droombaan: foto's maken met mooie kleding op mooie locaties en het geld stroomt binnen. Maar het is niet alleen maar een feestje, vertelt Meijer. Per foto die je ziet op Instagram zijn vaak 100 tot 200 foto's gemaakt om die ene mooie te krijgen. En dat leidt soms tot frustraties.

"De scheiding tussen werk en privé bestaat bijna niet meer. Dat vond ik heel heftig. Ik was laatst met mijn vriend een weekendje weg. Maar in mijn hoofd was ik de hele tijd bezig met het maken van een leuke foto. Welke hoek, welke locatie, het lukte niet helemaal. Daar werd ik chagrijnig van. Dat gaf een nare sfeer op die dag."

Sterk in je schoenen staan

Dat wil ze in de toekomst graag voorkomen. "Ik ben hier grenzen in gaan trekken, anders kun je nooit meer een chilldag hebben."

Ook het negatieve commentaar, dat zo nu en dan komt op haar Youtube-video's, gaat haar niet in de koude kleren zitten. "Je moet sterk in je schoenen staan, wil je daar oké mee zijn. Je moet dan even bij jezelf nagaan: wat wil ik, wie ben ik, waar sta ik voor? Dat is een ontwikkeling die je doormaakt."

View this post on Instagram

Mood 🍒

A post shared by RIANNE MEIJER (@rianne.meijer) on

Wil ze in de toekomst ook nog influencen op Instagram? Meijer wil vooral verschillende zaken op modegebied gaan doen. Zo komt ze binnenkort met een eigen kledingmerk. Op latere leeftijd ziet ze zichzelf ook wel coach worden van andere jonge meiden die influencer willen worden. En ze wil meer gaan doen met goede doelen.

Veel te oppervlakkig

Meijer: "In mijn hoofd zit een stemmetje dat zegt: Rianne, het is veel te oppervlakkig wat je nu aan het doen bent. Ik vind het heel leuk hoor, maar als ik dan mensen om me heen hoor die alleen maar praten over Louis Vuiton-tassen, dan denk ik: ik snap het, maar ik vind het veel interessanter om iets groter te denken. Uiteindelijk moet het doel van het leven zijn dat je zoveel mogelijk mensen kan helpen."

`