Economie

Florerende scheepswerven schreeuwen om vaklui: 'Concurrentie is moordend'

03 oktober 2018 14:44 Aangepast: 03 oktober 2018 14:44
Het jacht van wijlen Steve Jobs, gebouwd in 2012 door Feadship. Beeld © ANP

Met een jaaromzet van 1,2 miljard euro is de Nederlandse superjachtenbouw een grote branche. Alleen al op de werven van Feadship in Haarlem en De Kaag werken meer dan 2000 mensen. Maar om de unieke pareltjes te bouwen zijn vakmensen nodig. En die zijn schaars.

Je zou het niet denken, maar op de Monaco Yacht Show zijn Russisch en Nederlands de voertalen. Russisch omdat daar veel klandizie zit. Nederlands omdat in ons land nu eenmaal veel werven zitten. We zijn de tweede superjachtenbouwer ter wereld.

Academy

Een jacht mag een superjacht genoemd worden als het tussen de 30 en 100 meter lang is. Het zijn uiteraard geen massaproducten.

Het duurt tussen de twee en drie jaar voor een jacht het water inglijdt. In die tijd hebben vaak honderden mensen, van architect tot timmerman en van schilder tot lasser, eraan meegewerkt. Ieder jacht wordt volledig op maat gemaakt voor de klant.

Farouk Nefzi Farouk Nefzi

'Kunst'

"Het is een ambacht, het zijn kunstenaars. Die ambacht is nergens anders in de wereld te koop", vertelt Farouk Nefzi, marketingmanager van Feadship.

De scheepsbouwer is ontstaan uit een samenwerking tussen het Haarlemse De Vries en Royal van Lent uit De Kaag en maakt ongeveer zes jachten per jaar met ruim tweeduizend man personeel.

De scheepsbouwscholen in Nederland zijn van onvoldoende niveau om mensen te leveren die kunnen werken aan superjachten, vindt Nefzi.

"Daarom heeft Feadship een eigen academy, waar jong talent vijf jaar kan meelopen." Maar de concurrentie om goede studenten vinden is moordend, geeft hij toe.

"Het is een ambacht, het zijn kunstenaars."

Een kwart van alle Nederlandse bedrijven wordt belemmerd in de productie door een tekort aan personeel. Op de Nederlandse scheepswerven is dat niet anders. Alle bedrijven die we spraken op de beurs in Monaco gaven aan moeite te hebben met het vinden van goed personeel.

Louis Hamming Louis Hamming

Sociale media

Bij het veel kleinere Vitters dat zich heeft gespecialiseerd in zeilschepen zijn 74 man in dienst. Maar voor de bouw van een schip wordt er via onderaannemers en freelancers nog eens zo’n grote groep ingeschakeld. "We zijn zeer afhankelijk van goede vakmensen, die zijn moeilijk te vinden", vertelt eigenaar Louis Hamming.

Om in beeld te komen bij studenten maakt Vitters veel reclame op social media. Ook wordt er samengewerkt met opleidingen. "Scholen komen over de vloer zodat ze zien wat we maken en zien welke mensen we daarvoor nodig hebben."

Verhuizen naar Amsterdam

Het personeelstekort is één van de redenen dat Feadship zijn werf gaat verhuizen naar Amsterdam. In de haven daar wordt een enorm dok gebouwd waar straks nog grotere superjachten gebouwd kunnen worden. Ook zit de jachtenbouwer dichterbij de opleidingen en in een grote stad waar gemakkelijker personeel gevonden kan worden.

"We willen de maakindustrie naar Amsterdam trekken", vertelt Alma Prins, die zich als commercieel manager voor het Amsterdamse havenbedrijf bezighoudt met cruiseschepen en jachten.

Ze hoopt dat meer werven richting Amsterdam komen, zodat ook vakscholen en toeleveranciers zich in het cluster vestigen. "In Amsterdam zit het arbeidspotentieel. Van hoog- tot laagopgeleid."

 Johan Kaasjager Johan Kaasjager

Mensen en kennis behouden

Jachtenbouwer Heesen uit Oss is ondertussen bezig met een uitbreiding in Winterswijk. Daar komt een fabriek waar de interieurs voor schepen worden gebouwd. Interieurdesign is een belangrijk onderdeel van Heesen, vertelt commercieel directeur Johan Kaasjager.

"We doen er heel veel aan om onze eigen mensen te behouden. Je moet als bedrijf je kennis waarborgen. Maar het is heel moeilijk om die kennis te behouden. Zeker in een markt waar veel werven floreren en dus mensen nodig hebben."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`