Economie

Persoonsgegevens eerder verkocht, maar nu weer even veilig bij tennisbond

02 oktober 2018 18:00 Aangepast: 03 oktober 2018 11:53
Beeld © Nationale Ouderendag

De overkoepelende tennisbond, de KNLTB, kondigde begin dit jaar aan dat het de persoonsgegevens van haar leden zou gaan doorverkopen aan bedrijven. Maar niet elk lid zat daarop te wachten. Het kwam bijna tot een rechtszaak, maar de bond zegt nu dat er - voorlopig - even geen commerciële acties meer komen.

Het stond gewoon tussen de berichtjes over de voorjaarscompetitie en de aanstaande open dag: "Verandering in manier waarop KNLTB met jouw persoonsgegevens omgaat."

In de nieuwsbrief van maart dit jaar kondigde de tennisbond het nieuwe beleid aan. De ledenraad van 40 mensen had enkele maanden daarvoor ingestemd met het delen van de namen, adressen, woonplaatsen en telefoonnummers van in totaal 570.000 leden aan 'partners'.

Volgens de website van de KNLTB behoren tot die partners onder meer zorgverzekeraar Menzis en sportmerk K-Swiss.

Zonder expliciete toestemming

Voor het delen van een e-mailadres zou er wel individuele toestemming worden gevraagd.

Lid, tennisser en jurist Axel Hagedorn kon de plotselinge mededeling niet waarderen. Voor hem was deze terloopse mededeling in een nieuwsbrief het zoveelste voorbeeld van een organisatie die doet alsof het normaal is om persoonsgegevens zonder expliciete toestemming te verkopen. Een praktijk die sinds de invoering van de privacywet AVG nog meer onder een vergrootglas ligt.

Hoe zit het bij andere sportclubs?

Ook de voetbalbond, de KNVB, heeft eerder na toestemming van de ledenraad haar beleid gewijzigd. De persoonsgegevens van leden van voetbalclubs worden ook doorverkocht aan partners. Leden kunnen, net als bij de KNLTB, wel bezwaar maken als ze niet willen dat hun gegevens worden verkocht.

De hockeybond, de KNHB, denkt er anders over. "Je persoonsgegevens worden in geen geval door de KNHB aan derden verkocht of met ze gedeeld", schrijft de bond.

Hagedorn: "Men gaat er vanuit dat iedereen dit doet; data verkopen. Denk aan Facebook, Google. Maar dit is echt een ander geval. Bij Google en Facebook maakt iedereen gebruik van hun diensten zonder te betalen en bij de KNLTB betaal ik al contributie om te mogen tennissen."

Op de site legt de bond uit waarom het data wil verkopen: het zou extra inkomsten genereren voor de bond zelf, maar wil daarmee ook 'meerwaarde creëren voor het lidmaatschap'.

Gerechtvaardigd belang

Meerwaarde of niet, volgens de privacywet AVG moet er in dit soort kwesties sprake zijn van een 'gerechtvaardigd belang'. Kort gezegd: er moet aangetoond worden dat het verkopen van de persoonsgegevens noodzakelijk is om de organisatie draaiende te houden.

Hagedorn vindt het financiële argument in elk geval onvoldoende. "Je zou natuurlijk ook de contributie kunnen verhogen om zo meer inkomsten te genereren, maar daar kiezen ze niet voor."

In een verklaring schrijft de bond vandaag dat er sprake is van zo'n 'gerechtvaardigd belang', omdat 'de ledenraad heeft ingestemd met een collectieve opt-in op NAW en telefoonnummers’. Maar dat is een opmerkelijke redenatie, omdat dat meer gaat over de procedure dan over de noodzaak van het delen van de gegevens.

Kamer van Koophandel creëert 'privacyhel'

Er zijn meer organisaties die zonder je expliciete toestemming persoonsgegevens verkopen en daar geld mee verdienen. De Kamer van Koophandel is een van de bekendste voorbeelden.

De KvK verkoopt persoonsgegevens door, tenzij je actie onderneemt. Daar heb je twee afmeldopties voor: de non-mailing indicator (voor je adres) en het bel-me-niet-register (voor je telefoonnummer). 

Hagedorn en andere leden kunnen overigens wel bezwaar aantekenen als ze niet benaderd willen worden door bedrijven. Maar de jurist vindt dat niet voldoende. Hij had van tevoren de gelegenheid moeten hebben om toestemming te geven, vindt Hagedorn.

De spanningen tussen Hagedorn en de bond liepen de laatste maanden zo hoog op dat de tennisser en zijn advocaat Menno Weij een kort geding aan het voorbereiden waren.

Even geen telefoontjes naar leden

Maar die stap is voorlopig van de baan, laat Weij weten, omdat de bond een handreiking zou hebben gedaan. De KNLTB last namelijk even een commerciële pauze in:

"Op dit moment lopen er geen acties met telefoonnummers, ook nog niet gepland voor de rest van dit jaar. We evalueren intern de twee acties die we hebben uitgevoerd met onze partners TennisDirect en de Nederlandse Loterij en informeren de Ledenraad hierover in december", aldus de woordvoerder van de bond in een verklaring. Wat de bond in 2019 gaat doen is nog niet duidelijk.

Volgens de KNLTB was dit evaluatiemoment overigens al gepland. Advocaat Menno Weij vindt het 'allemaal wel heel toevallig' dat er na alle kritiek nu even een pauze is ingelast en er wordt gezegd dat er sowieso zou worden geëvalueerd. "Dat is niet heel geloofwaardig." 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`