Economie

Waarom staakt Ryanair en wat merken reizigers ervan?

28 september 2018 05:54 Aangepast: 28 september 2018 08:27
Een toestel van Ryanair (archieffoto) Beeld © AFP

Opnieuw legt Ryanair-personeel vandaag het werk neer. Piloten en cabinepersoneel zijn al maanden in een hevig conflict verwikkeld met de leiding van de luchtvaartmaatschappij. Wat merken reizigers daarvan? En waarom staken ze eigenlijk?

1. Gaan de vluchten door?

Niet allemaal. Vandaag vertrekken er 54 Ryanair-vluchten vanaf Eindhoven Airport. Daarvan worden er 22 bemand door een Nederlandse crew. 

Volgens Eindhoven Airport, de thuisbasis van Ryanair in Nederland, gaan 12 vluchten niet door vandaag. Even leek de luchtvaartmaatschappij van plan om buitenlands personeel in te zetten, ter vervanging van de stakende Nederlanders. 

Of de tien overige 'Nederlandse' vluchten de lucht in gaan? "Zolang we niks horen gaan we ervan uit dat de vluchten doorgaan", zegt een woordvoerder van de Eindhovense luchthaven tegen RTL Z

Een rechter heeft het Ryanair eerder verboden om zogenoemde 'stakingsbrekers' in te zetten. 

2. Waar gaat de staking over?

Zowel het cabinepersoneel als de piloten leggen vandaag het werk neer. Het zijn collega's, maar ze hebben net iets andere eisen. 

Het cabinepersoneel wil vooral meer geld. Nu verdienen. Volgens de vakbond liggen de lonen nu tussen de 760 euro en 1500 euro bruto per maand, maar daar is Ryanair niet transparant over. Een van de eisen is dus ook 'duidelijke loonstrookjes'. 

Piloten klagen vooral over werkdruk en bedrijfscultuur. Volgens hen heeft het bedrijf te kampen met een angstcultuur en kunnen misstanden niet gemeld worden. 

Beide groepen werknemers willen graag onder het Nederlandse arbeidsrecht vallen en een cao afspreken.

3. Wat doet Ryanair?

Eerder deze week liet de Ierse prijsvechter nog weten dat ze 'lokale contracten' wil aanbieden aan de Nederlandse werknemers. Daarmee geeft Ryanair gehoor aan de roep de Nederlandse wet- en regelgeving toe te passen. 

De Ierse prijsvechter probeerde de staking van haar personeel eerder te breken, door werknemers uit andere landen op de 'Nederlandse vluchten' te zetten. Zo merkten vakantiegangers niets van de staking, maar de rechter heeft dat dus later expliciet verboden. 

Ryanair maakt verder een punt van het feit dat de hoofdonderhandelaar van de pilotenvakbond niet bij Ryanair werkt, maar bij concurrent KLM. Ze vreest in dergelijke onderhandelingen 'concurrentiegevoelige informatie' te moeten delen met andere luchtvaartmaatschappijen. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`