Economie

Relight my fire: Take That komt naar Nederland en dat is kassa

21 september 2018 16:35 Aangepast: 21 september 2018 18:57
Take That treedt op 17 juni 2019 op in Amsterdam. Beeld © Getty

De Britse boyband Take That komt volgend jaar naar Nederland. Hun komst maakt deel uit van een Europese tournee. Het zal de kassa van de heren opnieuw doen rinkelen.

De meeste mensen kennen Take That van Robbie Williams, maar die stapte in 1995 al uit de boyband om na een korte terugkeer in 2010 weg te blijven. Ook mede-bandlid Jason Orange gaf er een aantal jaar geleden de brui aan. De overige drie mannen staan in juni 2019 op het podium van Afas Live in Amsterdam.

Met de populaire Williams in hun gelederen verdiende Take That veel geld tijdens hun Progress Tour in 2010. Forbes schatte de opbrengst van die comeback op omgerekend 58 miljoen euro.

Take That zonder Robbie Williams

Kan dat wel, een Take That-tour zonder Williams? "Wat is Take That zonder hem?", vraagt muziekkenner Ronald Molendijk zich hardop af. Toch denkt hij, 'hoewel het mijn muziek niet is', dat ook deze comeback een succes gaat worden.

"Het staat garant voor een feestje." Hij verwacht dat dezelfde vrouwen er heen gaan als vijfentwintig jaar geleden. Daar gebruiken bands een slimme truc voor: altijd doen alsof je tour de allerlaatste tour ooit is. "De farewell farewell farewell tour", lacht Molendijk. Hij trekt de vergelijking met de Rolling Stones. "Daar ga je iedere keer weer met hetzelfde clubje mensen heen."

Spice Girls

Als er één groep is waar om de zo veel jaar de revivalgeruchtenmachine van op hol slaat, dan is het wel de Spice Girls. De dames maakten eerder dit jaar bekend opnieuw op tournee te gaan. Alleen Victoria 'Posh Spice' Beckham doet niet mee. De andere vier krijgen naar verluidt ieder zo'n 13,5 miljoen euro. En dat voor slechts 13 concerten.

De bekende manager Simon Fuller zit achter deze comeback. Hij bedacht de Spice Girls in de jaren negentig, maar werd vooral bekend als medebedenker van talentenshow Idols.

In 2007 en 2008 deed Beckham wel mee aan een comeback. De Return of the Spice Girls leverde toen zo'n 90 miljoen euro op, verdeeld over 47 concerten. Bijna 2 miljoen euro per concert dus. Veel geld, maar de financiële verwachtingen voor de nieuwe comeback zijn gezien de gages een stuk hoger.

De Spice Girls tijdens hun comebacktour in 2008. De Spice Girls tijdens hun comebacktour in 2008.

Schaarste creëren met data

Die verwachtingen worden waarschijnlijk ruimschoots waargemaakt. Organisatoren creëren bewust schaarste, waardoor de prijzen door het dak gaan. De vraag naar kaartjes wordt aangedikt door het toepassen van data, legt Molendijk uit.

"Die partijen weten precies waar je de afgelopen jaren heen bent gegaan. Ze kunnen dus heel goed inschatten wie naar welk concert gaat. Ze weten precies wie ze waarvoor moeten benaderen."

Zo zullen liefhebbers van de Rolling Stones geen e-mail krijgen voor het concert van Take That. De liefhebbers die wel worden benaderd, zal benadrukt worden dat het een éénmalig concert is. En volgens Molendijk gaan er in eerste instantie minder kaarten in de verkoop dan er plek is in de zaal. "Opeens vinden we een kaartje van 120 euro dan de prijs waard."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Comeback maken? Dat betekent kassa voor ABBA en Spice Girls

Merchandising

Er zit nog een voordeel aan die gecreëerde schaarste. De happy few die een kaartje hebben bemachtigd voelen zich bijzonder. En mensen die zich bijzonder voelen, willen dat uiten. Met een T-shirt bijvoorbeeld. En een boek. En een dvd van het concert. "Ze brengen overal limited editions van uit. Je moet merchandising niet onderschatten."

Molendijk: "Wat ook vaak gebeurt bij dit soort tours is dat er dikke sponsordeals aan hangen. Je moet niet gek opkijken als de mannen van Take That in een commercial roepen dat ze inlegluiers gebruiken", zegt hij gekscherend.

Poen

Dat concertorganisator Mojo Take That naar Nederland haalt snapt Molendijk heel goed. "Het gaat bij Mojo niet om smaak. Het gaat om poen." Risico op vergane glorie zullen ze niet lopen. Daar zorgt hun data wel voor.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`