Economie

Schiphol-ceo: opening Lelystad Airport is cruciaal

15 september 2018 11:15 Aangepast: 15 september 2018 16:56
Ceo Dick Benschop van Schiphol. Beeld © ANP

De uitbreiding van Lelystad Airport voor vakantieverkeer is noodzakelijk om de groei van Schiphol in de nabije toekomst te kunnen beperken. Dat zegt topman Dick Benschop van Schiphol in een interview met Het Parool.

De luchthaven hoopt al langer dat Lelystad Airport een deel van de groei op kan vangen van Schiphol, dat aan het maximum zit van het aantal vluchten dat er per jaar uitgevoerd mag worden.

Volgens Benschop kan Schiphol het groeitempo van 'tienduizend vluchten' per jaar niet langer volhouden. "We moeten, met de luchtvaartmaatschappijen, een plan maken waarin we een veel gematigder groeipad kiezen en zelf kieskeuriger omgaan met nieuwe bestemmingen en verbindingen", zegt Benschop in gesprek met de krant.

'Niet per se aan vraag voldoen' 

Daarbij is volgens hem belangrijk dat Schiphol verder kijkt dan enkel groeien. "Laten we nou eens niet per se aan de vraag voldoen, maar ons afvragen hoeveel groei er ­nodig is om balans te houden tussen het behoud van ons netwerk, de leefbaarheid in de omgeving en duurzaamheid."

De opening van Lelystad Airport is daarbij onvermijdelijk, stelt Benschop: "Tienduizend vluchten op Lelystad zijn zo enorm belangrijk voor het verlichten van de problemen hier. Dan kan je de groei van Lelystad aftrekken van de groei op Schiphol en maak je werkelijk stappen."

Uitstel 

De uitbreiding van Lelystad Airport werd afgelopen februari met zeker een jaar uitgesteld. Tegen de uitbreiding bestaat veel weerstand van burgers, die bang zijn voor veel meer geluidsoverlast. Bedrijven noemden de uitstel daarentegen 'teleurstellend' en een 'grove schande'.

De bezwaren van omwonenden vindt Benschop overdreven. "Als je rondom Schiphol woont, is de overlast waar Overijssel bang voor is niet helemaal te begrijpen. Je praat de eerste jaren over tien vluchten per dag. Maar als je in Overijssel woont, kijk je er natuurlijk heel anders naar."

Manier van meten

Bij de geluidshinder is er al lange tijd onvrede over de manier van meten. Op dit moment gebeurt dat niet op basis van geluidsmetingen, maar met berekeningen over onder meer het type toestel, gemiddelde zwaarte van de belading en vlieghoogtes.

Het probleem is dat die berekeningen worden gemaakt door de luchtsector zelf, zegt emeritus hoogleraar Guus Berkhout van de TU Delft. Volgens hem kan die de resultaten zo naar zich toerekenen. Berkhout: "Het probleem is dat niemand weet hoeveel lawaai er precies wordt gemaakt."

De bewoners van Baarn, dat buiten de geluidscontouren van Schiphol ligt, staan machteloos tegen de vliegtuigherrie:

Benschop zegt nu bereid te zijn om te kijken naar een andere manier om vast te stellen hoeveel geluid en hinder het vlieg­verkeer rondom de lucht­haven veroorzaakt. "Ik weet nog niet wat de ­beste oplossing is, maar ik sta er voor open dat we van het berekenen van geluid en van hinder naar meten van de werkelijke situatie gaan, zolang er een goede methode te vinden is", zegt hij.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`