rtlz.nl

Helene Fischer in het land: Schlager leeft en is een goudmijn

14 september 2018 13:14 Aangepast: 14 september 2018 17:10
Helene Fischer tijdens de opnames van een tv-programma in München. Beeld © Getty

In de Top 40 zul je haar niet snel vinden. En op de grote landelijke radiozenders wordt ze zelden gedraaid. Toch was het concert van de Duitse schlagerkoningin Helene Fischer, zaterdag in het Gelredome, binnen no-time uitverkocht. Dat Duitstalige muziek leeft ziet ook ondernemer Wijbrand van der Sande, die in vijftien jaar tijd een schlagerimperium uit de grond stampte.

In menig feestcafé komt de kraker Atemlos durch die Nacht ieder weekend wel een paar keer voorbij. En heel soms durven ze op Radio 538 tijdens de jolige Verrückte Halbe Stunde de megahit van Helene Fischer aan. Geen radiodeejay die het hardop durft te zeggen, maar publiek is er genoeg voor de zangeres.

Dat is ook wel te zien aan de snelheid waarmee het concert van Fischer komende zaterdag uitverkocht was. Binnen drie kwartier waren de ruim twintigduizend kaartjes weg. Alleen via een Duitse omweg konden er nog tickets bemachtigd worden, maar ook die vlogen de deur uit. Arnhem kan zich opmaken voor een heet avondje schlager.

Nederlander met Duits imperium

Wijbrandt van der Sande, die Helene Fischer al kende voordat ze een megaster werd, snapt dat wel. De geboren Rotterdammer die al jaren in het oosten van het land woont, zette zijn passie voor alles wat met Duitstalige muziek te maken heeft om in zijn bedrijf Spiel mir einer. Daar bleek zo veel publiek voor te zijn, dat hij in delen van Oostenrijk nauwelijks meer over straat kan.

Inmiddels omvat zijn imperium meer dan alleen een radioprogramma voor RTV Oost. Hij presenteert een televisieprogramma dat via de satelliet in heel Europa kan worden ontvangen, organiseert en presenteert muziekfeesten in heel Nederland, runt een reisbureau waarmee fanreizen worden georganiseerd en brengt verzamel-cd's uit. Zijn online radiozender Radio SchlagerNL doet het ook goed met maandelijks 2,2 miljoen luisterminuten.

Van der Sande samen met zangeres Helene Fischer. Van der Sande samen met zangeres Helene Fischer.
'Ik loop echt niet de hele dag in lederhosen.' 'Ik loop echt niet de hele dag in lederhosen.'

'Ik had een ideaal'

"Ik ben er vijftien jaar geleden mee begonnen en iedereen verklaarde ons voor gek", vertelt Van der Sande. Hij werkte in Hilversum voor radiozenders, waar zijn voorliefde voor schlager- en volksmuziek niet werd gewaardeerd. Die voorliefde kwam door een cassettebandje met jodelmuziek dat hij ooit kreeg van zijn opa. "Ik heb het nog steeds en vind het nog steeds te gek."

Van der Sande verruilde de grote radiozenders voor een regionaal station in het oosten. Ook daar zaten ze niet op accordeons, koebellen en gejodel te wachten. Na veel gezeur mocht hij op zondagochtend een programma met Duitstalige muziek aan elkaar praten. "Maar de cijfers bleken goed, een van de best beluisterde programma's. Ik heb toen meteen de naam van het programma Spiel mir einer vastgelegd."

Een slimme zet van de toen nog ondernemer in de dop. Maar het opzetten van een eigen zaak bleek lastig. Van der Sande: "Geen bank die me wilde helpen. Ik heb ook momenten gehad dat ik dacht: hier kan ik niet meer van rondkomen. Ik heb weken gehad dat ik bijna niets meer had, maar ik had een ideaal."

Schlager blijft een niche (maar wel een goede niche)

Hoe groot en bekend Helene Fischer dan mag zijn. Ook Van der Sande noemt schlager nog steeds een niche. En dat maakt het soms lastig om een voet tussen de deur te krijgen. "Helene Fischer is zo groot geworden in Duitsland, dat pakken de grote media wel op. Maar de gemiddelde grote Oostenrijkse artiesten zijn niche."

Landelijke omroepen zitten dan ook nog steeds niet te wachten op hem en zijn muzikale gevolg. Alleen Jan Slagter, voorzitter van omroep MAX, bleek geïnteresseerd. Maar de NPO ging er niet in mee. "Ze noemen het te oubollig. Ik kan daar zo boos om worden. Die 50-plusdoelgroep feest harder dan jij en ik. En die mensen hebben geld en willen betalen voor kwaliteit."

Dat zijn bedrijf het ook goed doet in Duitsland en Oostenrijk verbaast hem ook nog altijd. "In het begin dachten die Oostenrijker ook: wat een idioot. Een Nederlander in lederhosen op een berg. Maar ik loop echt niet de hele dag in lederhosen hoor", zegt hij lachend.

Atemlos durch die Nacht is de grootste hit van Helene Fischer:

`