Economie

Coca-Cola koopt Britse koffieketen voor expansie in China

31 augustus 2018 10:36 Aangepast: 31 augustus 2018 10:36
De Coca-Cola 'happy factory experience'-shop in winkelcentrum Joy City in de Chinese stad Tianjin. Beeld © Getty Images

Frisdrankmaker Coca-Cola neemt de Britse koffieketen Costa over, voor een bedrag van 5,1 miljard dollar (4,4 miljard euro). Met de overname krijgt Coca-Cola voet aan de grond op de koffiemarkt in meer dan 30 landen.

De koffie van het bedrijf wordt verkocht op drukke plekken waar veel mensen langskomen, zoals benzinestations, bioscopen en stations. Costa Express heeft daarnaast nog eens ruim 8000 verkoopautomaten. 

Bovendien zijn er volgens Coca-Cola volop uitbreidingsmogelijkheden voor Costa in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Afrika. Het bedrijf is naar eigen zeggen marktleider in Groot-Brittannië en heeft een 'groeiende voetafdruk' in China. 

Meer dan frisdrank met suiker

De aankoop is belangrijk voor de frisdrankenfabrikant, nu consumenten dranken met suiker erin steeds vaker links laten liggen. Onlangs nam Coca-Cola al een minderheidsbelang in sportdrankmaker Bodyarmor om zo zijn activiteiten buiten suikerhoudende frisdrank te versterken.

Concurrent PepsiCo kocht om dezelfde reden twee weken geleden het Israëlische bedrijf SodaStream voor 3,2 miljard euro. Dat bedrijf maakt een apparaat waarmee de consument thuis koolzuur aan kraanwater kan toevoegen. 

Overnamegolf

Costa was een van de weinige grote koffieketens die nog in de etalage stond, na een overnamegolf in de sector. De internationale drankenbranche is de afgelopen tijd sowieso flink opgeschud.

Costa wordt overgenomen van hotel-, coffeeshop- en restauranteigenaar Whitbread, die de keten in 1995 in handen kreeg voor 19 miljoen pond. Destijds had het in 1971 door de broers Bruno en Sergio Costa opgerichte Costa slechts 39 filialen. 

Lees ook: PepsiCo koopt Sodastream voor 3,2 miljard dollar

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`