Economie

RTL wil samen met andere media vuist maken tegen techbedrijven

29 augustus 2018 11:13 Aangepast: 29 augustus 2018 20:24
Martijn Krabbé en Wendy van Dijk tijdens de finale van RTL-programma The Voice of Holland. Beeld © ANP

RTL Nederland heeft in het eerste halfjaar van 2018 meer omzet en aanzienlijk meer winst geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Om ook in de toekomst de strijd tegen grote buitenlandse spelers als Netflix aan te kunnen, zoekt RTL actief de samenwerking met andere Nederlandse mediabedrijven.

Om een vuist te kunnen maken tegen de grote buitenlandse concurrenten is samenwerking met andere Nederlandse bedrijven nodig, denkt Sven Sauvé, ceo van RTL Nederland. Daarom is hij in gesprek met andere Nederlandse mediabedrijven, ook met grote concurrent John de Mol. 

"Niet alleen met Talpa, maar ik kijk ook naar de andere uitgevers. Kijk naar de Telegraaf of de Persgroep. Wat mij betreft, als je ziet wat het geweld is wat vanuit internationale partijen op ons afkomt, lijkt het mij niet meer dan logisch dat je elkaar steeds vaker opzoekt", zegt de ceo tegen RTL Z.

Nog niets afgesproken

Op dit moment worden er gesprekken tussen de partijen gevoerd, maar concreet is er volgens Sauvé nog niets afgesproken. In mei maakten Talpa en RTL wel al een afspraak om gezamelijk op te trekken tegen een concurrent als Netflix. Sindsdien zijn een groot aantal series van Talpa ook te zien op Videoland.

"In de huidige markt komt de echte concurrentie van de grote buitenlandse spelers. Vandaar dat we op zoek gaan naar nieuwe businessmodellen en samenwerkingen op eigen bodem", zei Talpa-cfo André Kreuzen.

Videoland groeit

RTL Nederland-ceo Sven Sauvé is 'tevreden' met de resultaten en wijst specifiek op de groei van streamingdienst Videoland. Het aantal abonnees Videoland nam met 122 procent toe. Hoeveel abonnees er zijn zegt RTL niet. Het bedrijf maakt geen absolute aantallen bekend.

Ondanks de groei zal het aantal Videoland-abonnees nog steeds ver achterblijven bij grote concurrent Netflix. Volgens een schatting van Telecompaper lag het bereik van Videoland begin dit jaar op zo'n 400.000, Netflix zou op dat moment 2,4 miljoen huishoudens bereiken

Meer advertentie-inkomsten

De omzet van RTL Nederland steeg met 5,7 procent tot 241 miljoen euro. De brutowinst kwam uit op 32 miljoen euro, een stijging van 68,4 procent.

De omzetstijging was vooral het gevolg van hogere advertentie-inkomsten en een sterke digitale groei. Alle digitale kanalen van RTL Nederland samen genereerden ruim 1,24 miljard bezoeken, 22 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2017.

Reorganisatie

"Ik ben heel tevreden met de resultaten", zegt Sauvé. "De grote investeringen in onze digitale ambities werpen zijn vruchten af."

RTL Nederland is op dit moment hard aan het reorganiseren in een poging online te groeien en de consument beter te bereiken. Als onderdeel van die reorganisatie werden begin juli 85 arbeidsplaatsen geschrapt, daarbij vielen 44 gedwongen ontslagen.

Waarschijnlijk verdwijnen er in de eerste helft van volgend jaar nog meer banen. Hoeveel dat er kunnen zijn wilde Sauvé niet zeggen. Volgens de ceo is RTL Nederland een bedrijf dat continu in ontwikkeling is.

John de Mol

De concurrentie op tv is ook stevig. Vooral met John de Mol, eigenaar van SBS en Talpa. RTL verloor Gordon na 16 jaar aan De Mol. Ook Johnny de Mol en het Voetbal Inside-trio Johan Derksen, René van der Gijp en Wilfred Genee verlieten RTL na een aanbod van De Mol. Niet iedereen gaat weg trouwens, Chantal Janzen verlengde haar contract bijvoorbeeld. 

Volgens Sauvé hoort dat bij het medialandschap. "Talenten komen en gaan."

Internationaal bedrijf groeit ook

De omzet van RTL Group nam ook toe, mede door de verbeterde resultaten van RTL Nederland. De omzet van het internationale concern steeg met 2,3 procent tot ruim 3 miljard euro.

Ook bij RTL Group stijgt de omzet uit digitale activiteiten sneller dan in de rest van het bedrijf, met 9 procent. Op het geheel is de bijdrage van de digitaal-omzet nog wel bescheiden met 13,9 procent.

De brutowinst (EBITDA) van RTL Group steeg met 1,9 procent tot 638 miljoen euro. Netto bleef er na zes maanden 318 miljoen euro over. Twee miljoen minder dan in 2017.

`