Economie

Hupsakee met het ov: bedrijven willen werknemers de trein inkrijgen

09 augustus 2018 14:46 Aangepast: 10 augustus 2018 10:04
Steeds meer bedrijven bieden werknemers een ov-kaart aan. Beeld © ANP

Steeds meer bedrijven bieden hun werknemers standaard een ov-jaarkaart aan die betaald wordt door de werkgever. Het idee: mensen uit hun (lease)auto krijgen en zo de CO2-uitstoot verminderen. "We zien een stijgende lijn in het treingebruik."

Bouwbedrijf Strukton, 6500 werknemers waarvan 5000 in Nederland, begon tien jaar geleden met het uitdelen van ov-kaarten aan alle medewerkers met een lease-auto. Hiermee wil het een bijdrage leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot. 

Auto minder gebruikt 

"We houden het ov-gebruik sindsdien elk kwartaal bij en er zit nog altijd een stijgende lijn in. Auto's worden minder gebruikt, mensen gaan vaker met de trein", vertelt woordvoerder Irene van Dam van Strukton. Zo'n 1708 werknemers hebben een ov-kaart.

Tot het massaal aan de kant zetten van de auto heeft het nog niet geleid. "Twee mensen hebben hun auto van de hand gedaan en rijden nu op een e-bike. De meesten gebruiken zowel de auto als het ov."

Vluchten vervangen door treinreizen

Strukton maakt deel uit van de Coalitie Anders Reizen. Meer dan veertig grote Nederlandse bedrijven, waaronder Philips, Unilever en KPN, hebben in mei met elkaar afgesproken om de uitstoot door hun zakelijke reizen in 2030 met de helft terug te brengen. Zij zijn samen goed voor 300.000 werknemers. 

Ze willen dit doen door in te zetten op reizen met de trein. Niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten. Zo vervangt accountantskantoor PwC vluchten onder de 500 kilometer waar mogelijk door treinreizen en gaat Eneco helemaal over elektrische leaseauto's. 

Bij ABN Amro krijgen nieuwe medewerkers standaard een ov-kaart toegestuurd. Wie al in dienst is, kan een kaart aanvragen. Dat is anders dan bij Strukton, waarbij achteraf de kosten per rit in rekening worden gebracht, gaat het bij de bank om het ov-vrij abonnement. Met zo'n kaart kan onbeperkt worden gereisd met trein, bus, tram en metro. 

Miniatuurvoorbeeld

De stations in Nederland worden steeds drukker. (Beeld: ANP)

Onbeperkt reizen voor nieuwe medewerkers

Wie een leaseauto heeft, kan een mobiliteitskaart aanvragen bij ABN. Met deze kaart kan een werknemer 100 keer per jaar het openbaar vervoer voor woon-werkverkeer gebruiken en onbeperkt voor zakelijk gebruik.

"Het toesturen van zo'n ov-kaart aan nieuwe werknemers helpt. We zien dat ze daarom vaker voor het openbaar vervoer kiezen", zegt woordvoer Karen de Vries. Inmiddels maken 6000 van de 15.000 werknemers die in aanmerking komen voor de ov-kaart hier gebruik van. 

Kosten versus voordelen

Aan zo'n kaart hangt wel een prijskaartje van 366,36 euro per maand. "Als zakelijk grootafnemer betalen we een andere prijs", zegt De Vries. Om welk bedrag dit gaat, wil ze niet zeggen. Ook voor Strukton betekent de maatregel extra kosten, al betaalt het bedrijf per gemaakte rit en dus niet een vast bedrag per maand.

Van Dam: "Voor ons wegen de milieuvoordelen zwaarder. Dat is het waard." Bovendien, zegt zij, gaan werknemers die de trein nemen vaker op de fiets naar het station. "En dat betekent meer beweging en fittere werknemers." 

Lees ook: Treinreizigers zijn actiever en minder dik dan automobilisten

Uit recent onderzoek van het RIVM blijkt dat forenzen die met de trein gaan minder overgewicht hebben en minder stress ervaren dan automobilisten. Ze bewegen ook veel meer op een dag, waardoor ze gemiddeld gezonder zijn.

Toename zakelijke treinreiziger

Bij de NS zien ze de pogingen van bedrijven om medewerkers uit de auto en in de trein te krijgen terug in de toename van het aantal business cards. Vijf jaar geleden hadden er nog 210.000 mensen een NS Business Card, nu zijn dat er ruim 500.000. Het gaat hierbij om alle abonnementsvormen.

Een nieuwe vorm van business card en het actief promoten hiervan heeft hier mogelijk ook aan bijgedragen. Met de nieuwe kaart kan gereisd worden met de trein, bus, tram en metro maar ook een ov-fiets worden gehuurd of een deelauto. 

Drukte op het spoor

Op het spoor wordt het de komenden tien jaar dan ook steeds drukker. Om die groei te kunnen opvangen, investeert ProRail tot 2030 zeker 20 miljard euro in vernieuwing van het spoor. ProRail-topman Pier Eringa denkt dat het aantal reizigers met 45 procent zal stijgen.

In juni liet de NS weten dat ze reizen buiten de spits goedkoper willen maken om reizigers meer te spreiden en meer reizigers te trekken. Sanne Boswinkel zette haar reis van huis naar Hilversum met de auto en trein toen op een rij en zag toen nog weinig voordelen in een treinreis:

`