Economie

Handelsdeal: wat is er nu écht afgesproken door Juncker en Trump?

26 juli 2018 19:06 Aangepast: 21 november 2018 20:45
Beeld © EPA

De VS en de EU zijn weer beste maatjes op het gebied van handel, is de boodschap die Jean-Claude Juncker en Donald Trump verkondigden na afloop van hun top. Maar wat is er nu écht afgesproken? Spoiler: op het oog heel veel, maar in de praktijk bar weinig.

Er is vooral afgesproken om verder te onderhandelen over het makkelijker maken van handel tussen beide machtsblokken. Er zal worden onderhandeld over het afschaffen van importheffingen, andere handelsbarrières en subsidies op industriële producten, auto's uitgezonderd.

Ook gaat een werkgroep aan de slag met het verminderen van barrières op handel van diensten, chemicaliën, medicijnen en andere medische producten. Ook moet de EU de import van Amerikaanse sojabonen opschroeven.

Meer Amerikaans LNG importeren

Daarnaast gaat de EU inniger 'strategisch' samenwerken met de VS op energiegebied. De EU wil meer Amerikaans LNG (vloeibaar gas) importeren om een groter scala aan energieleveranciers te hebben. Lees: om minder afhankelijk te worden van de Russen.

Miniatuurvoorbeeld

Als derde is afgesproken intensief te gaan praten over het makkelijker maken van handel en het verminderen van bureaucratische obstakels. Ook moeten Amerikaanse en Europese bedrijven beter worden beschermd tegen 'oneerlijke handelspraktijken'. Stap één in dat plan is om wereldhandelsorganisatie WTO te hervormen, met hulp van gelijkgestemde landen.

Op korte termijn gaat de werkgroep aan de slag om het akkoord uit te werken en te inventariseren wat voor importheffingen er op dit moment eigenlijk zijn.

'Geen akkoord'

Klinkt allemaal indrukwekkend, maar heel concreet is het niet. "Er is nog absoluut geen sprake van een akkoord. Het zijn intenties die zijn uitgesproken maar het zou mij niks verbazen als er over een tijdje gewoon weer dreigende taal gesproken wordt", aldus Raoul Leering, econoom bij ING.

Hij wijst op de handelswijze van Trump in de handelsoorlog met China. "Daar had zijn minister van Financiën na maanden onderhandelen een akkoord, dat een paar dagen later door Trump gewoon weer van tafel werd geveegd, terwijl de minister en zijn onderhandelaar best wat hadden binnengesleept."

Bravoure-tactiek

Volgens Amerika-correspondent Erik Mouthaan past het precies in Trumps onderhandelingstactiek, waarbij hij eerst spanning creëert zoals met Noord-Korea en Iran. Vervolgens presenteert hij wat in feite een stap terug is als overwinning.

Met deze 'bravoure-tactiek' dwingt Trump nieuwe onderhandelingen af, die volgens hem beter zijn voor de VS. Maar, zo merkt Mouthaan op, tot nu toe zonder al te veel resultaat. Het enige handelsakkoord dat tot nu toe in Trumps regeerperiode werd afgesloten, is dat met Zuid-Korea.

Verder onderhandelen

Maar, dat er afspraken zijn gemaakt om te onderhandelen is goed nieuws, vindt Allard Castelein, ceo van de Rotterdamse Haven. "Wij zijn zeer tegen protectionistische maatregelen, als haven moeten we het hebben van vrijhandel."

Hij is wel heel sceptisch over wat er nu precies is afgesproken met de VS. Junckers belofte dat de EU meer Amerikaans LNG en sojabonen gaat importeren, is alleen haalbaar als er ook bedrijven zijn die het willen kopen. "Het is één ding dat de politiek het mogelijk maakt, maar er moet ook wel een markt voor zijn", zegt Castelein, die nog toevoegt dat er geen handelsbarrières zijn voor LNG.

Een woordvoerder van de Europese Commissie erkent dat tegen RTL Z: "We kunnen alleen handelsbarrières en handelstarieven beïnvloeden maar uiteindelijk gaat de vrije markt over wat er ingekocht wordt."

Meer gas?

Het is dan ook maar de vraag of er snel meer Amerikaans LNG naar Europa geïmporteerd wordt, beaamt onderzoeker Internationale Gasmarkt Luca Franza van het Clingendael International Energy Programme. De reden is simpel: het verkopen van LNG van de VS naar Europa is een zaak van bedrijven. "En die kijken meestal naar zakelijke kansen in plaats van naar geopolitieke plannen."

Amerikaans LNG wordt vooral verkocht in landen die bereid zijn om een hogere prijs te betalen vanwege hun snel stijgende behoefte aan gas. Dat zijn vooral landen in Azië en Latijns Amerika die minder mogelijkheden hebben om gas via pijpleidingen te importeren.

Stevige concurrentie van Rusland

Nieuwe vraag in de EU is in de laatste jaren vooral ingevuld met gas uit Rusland. Dit komt omdat Rusland behoorlijke reserve-productiecapaciteit heeft en omdat het gas goed geprijsd is.

Franza stipt nog een klein maar belangrijk detail aan: gasimport via pijpleidingen wordt voor een groot gedeelte geregeld met langdurige contracten. Europese kopers van gas zijn hierdoor verplicht om een bepaalde hoeveelheid gas te blijven afnemen van Rusland, Noorwegen en andere leveranciers.

Vorig jaar importeerde de EU in totaal 360 miljard kubieke meter gas, op een totaal verbruik van 491 miljard. Van de totale import was 50 miljard LNG, oftewel 14 procent van de totale import. Van de LNG-import kwam slechts voor een bedrag van 2 miljard uit de VS, 4 procent van de totale LNG-import. Die 2 miljard kubieke meter komt neer op 20 scheepsladingen.

Meer sojabonen?

Ook Junckers belofte om meer sojabonen uit de VS te importeren lijkt een slimme zet, analyseert ING's Leering. Vanwege de handelsruzie met China, is de prijs van soja uit Zuid-Amerika gestegen en zou het volgens hem goed mogelijk zijn dat Europese bedrijven sowieso al meer Amerikaanse soja zouden willen kopen. De prijs in de VS daalde juist hard, sinds de importheffingen van China van kracht werden. 

Miniatuurvoorbeeld

Of dat echt zo zal gaan, is overigens nog maar zeer de vraag. Veevoederbedrijf ForFarmers gebruikt ook sojabonen in haar producten. Een deel daarvan koopt het rechtstreeks, uit Zuid-Amerika. En dat blijft het bedrijf ook doen, zelfs met de gestegen prijzen.
 

Miniatuurvoorbeeld

"Iedereen die in de grondstoffenwereld actief is, leert leven met het feit dat prijzen af en toe omhoog gaan en weer omlaag", legt een woordvoerder uit. Het bedrijf koopt ook sojameel, van zogeheten 'crushers'. Waar die hun soja vandaan halen, is hun keuze, aldus de woordvoerster.

Importheffingen

De grote winst voor Europa lijkt dan ook vooral te zitten in het voorkomen van erger, het resultaat waar vooraf op was gehoopt. Daarnaast zijn de importheffingen van 20 procent voor Europese auto's waar Trump herhaaldelijk mee dreigde, voor nu van tafel. In het persbericht staat dat beide partijen niets zullen doen dat ingaat tegen de 'geest van het akkoord'.

Een minpunt: de importheffingen op aluminium en staal blijven gelden voor Europa, omgekeerd blijven de heffingen op onder meer Amerikaanse whiskey, Harley Davidsons en parasols ook van kracht

Liever kijken? Handelsakkoord: zo nam Juncker Trump in de maling

 

 

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`