Economie

Zo werkt de steenrijke zakenman Marcus Lemonis van The Profit

16 juli 2018 18:25 Aangepast: 17 juli 2018 13:19
Marcus Lemonis Beeld © Getty Images

De Amerikaanse ondernemer Marcus Lemonis is een weldoener, maar ook een keiharde zakenman. Het gezicht van de serie The Profit wijst noodlijdende bedrijven de weg en investeert zijn fortuin in 'de slechtste jongetjes van de klas' in ruil voor aandelen. Het levert populaire emo-tv en wijze lessen op. Wie is deze zelfverklaarde profeet en wat kunnen ondernemers van hem leren?

Met vijf seizoenen en een 8,3 op IMDb is The Profit (2013) in Amerika al een tijdje erg geliefd. De eerste drie seizoenen zijn inmiddels ook in Nederland uitgezonden door RTL Z.

"Het is hier vooral populair onder ondernemers", zegt ondernemer en liefhebber Job ten Bosch, die werkt aan een nog uit te brengen boek over de ondernemerslessen van Lemonis. "Het programma is een soort kruising tussen Gordon Ramsey's Hell's Kitchen en Shark Tank."

Eigen geld investeren

Met het verschil dat Ten Bosch Hell's Kitchen na vier afleveringen wel heeft gezien omdat het 'steeds hetzelfde format' is. De Britse chef gaat over zijn nek van het eten en wat hij aantreft in de zaak, en past dat met veel bombarie aan. The Profit is  volgens hem minder voorspelbaar. "Van autohandelaar tot ijsproducent, er gelden andere processen. Marcus pakt het steeds anders aan."

Daar komt nog bij: hij investeert zijn eigen geld in de bedrijven. En leidt het aanbod tot een deal (vaak is dat niet het geval) dan is dat volgens Ten Bosch echt. "Naar verluidt heeft hij al meer dan 50 miljoen dollar in de bedrijven uit de show gestoken."

Kampeerspullen

Dat fortuin vergaarde de ondernemer met kampeerspullen. Het begon met campers, maar inmiddels staat er een miljardenconglomeraat van verschillende bedrijven op zijn naam, waaronder Camping World, Good Sam Enterprises, Gander Outdoors en The House Boardshop.

Lemonis (1973) wordt geboren in Libanon en op jonge leeftijd geadopteerd door het Griekse stel Leo en Sophia Lemonis, woonachtig in Miami. Zijn opa was eigenaar van een van de grootste Chevroletdealers van de VS. Na een studie politicologie werkt hij zich bij dat bedrijf op tot manager.

Naar de beurs

Op 26-jarige leeftijd wordt Lemonis de eigenaar van Holiday RV Superstores, dat hij overneemt op advies en met de financiële hulp van familievriend Lee Iacocca, de veelbesproken ceo van Ford Motors. Door verschillende overnames groeit het uit tot een van de grootste spelers van het land.

In 2016 brengt Lemonis Camping World naar de beurs, het bedrijf had toen een waarde van zo'n 2 miljard dollar. Op dat moment heeft hij zoveel faam en geld vergaard dat hij professioneel investeert via Marcus Lemonis LLC. Ondernemend Amerika hangt aan zijn lippen met een eigen show op CNBC.

Miljoenen vliegen in het rond

De miljoenen vliegen in de afleveringen letterlijk in het rond. In ruil voor stevige belangen, dat wel. Daarmee belooft hij een bedrijf winstgevend te maken. Iets dat ook lukt dankzij een bijna onuitputtelijke bron van kapitaal en een netwerk dat zo'n beetje elke grote ceo van het land omvat.

Zo maakte hij bedrijven zoals autoplatform Carcash, popcornbedrijf Popcorn Planet en ijswinkel Mr. Green Tea groot. "Lemonis gaat pittig te werk", zegt Ten Bosch. "Hij komt binnen en gooit iemands levenswerk vaak zonder pardon om. Onder het motto: I am 100 percent in charge." 

Bedrijven die succesvol zijn leven volgens Lemonis volgens het mantra: people, product, process. Lemonis zoekt de producten die de potentie hebben om groots te worden verkocht en maakt de processen zo efficiënt als hij kan. "Hij schroomt niet om de tussenhandelaren uit de keten te knippen en tovert overal marge vandaan", zegt Ten Bosch.

Mensen op de juiste plek

Ook kijkt hij steevast of de juiste mensen op de juiste plek zitten. Presteer je niet zoals het moet dan vlieg je de laan uit. "Vooral bedrijfsleiders moeten het vaak ontgelden, omdat ze anderen verkeerd behandelen. Je kunt nog zo'n goed product hebben, behandel je je personeel slecht dan gaat het mis."

Volgens Ten Bosch leren ondernemers vooral van Lemonis om groot te denken, scherp te zijn op hun cijfers en harde beslissingen te maken als het moet. Die lessen zal hij volgens de ondernemer alleen zelf nooit opschrijven. "Hij heeft een hekel aan managementboeken."

Vanavond om 19.30 uur nieuwe afleveringen van The Profit op RTL Z.

RTL Z
`