Economie

Rolls-Royce hoopt binnen een paar jaar een vliegende taxi te hebben

16 juli 2018 09:44 Aangepast: 16 juli 2018 11:49
Een artist impression van het voertuigje. Beeld © Rolls-Royce

Auto- en vliegtuigmotorbouwer Rolls-Royce verwacht al binnen een paar jaar een vliegende taxi op de markt te kunnen brengen. Als het allemaal lukt kunnen er vier tot vijf mensen tegelijk in worden vervoerd.

Rolls-Royce maakte zijn plannen bekend op de vooravond van 's werelds grootste vliegshow in het Engelse Farnborough.

800 kilometer per uuur

Het toestel kan verticaal opstijgen en vliegen met een snelheid van 800 kilometer per uur. Er is nog wel een grote 'maar': Rolls-Royce zoekt nog wel naar 'strategische partners' om het vliegtuigje samen mee te bouwen. Toch denkt het bedrijf al in het begin van- of halverwege het volgende decennium het voertuig af te hebben.

Rolls-Royce schrijft dat de ontwikkeling van het model onderdeel uitmaakt van de strategie om een voorvechter te zijn van elektrificatie, maar het voertuig leunt toch op een oude technologie. De elektriciteit wordt opgewekt met een helikoptermotor die het bedrijf al een halve eeuw gebruikt, die gewoon op kerosine loopt.

Meerdere opties

Volgens Rolls-Royce moet de tussenweg tussen een vliegtuigje en een helikopter in de toekomst een uitkomst bieden voor verkeersopstoppingen.

Om de commerciële kansen van het voertuig wat groter te maken, zegt Roll-Royce dat er meerdere toepassingsmogelijkheden zijn: privégebruik, als openbaar vervoer, vrachtvervoer en het bedrijf ziet ook mogelijkheden voor militaire toepassingen.

Beren in de lucht

Rolls-Royce is zeker niet het enige bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van (elektrische) vliegende taxi’s. Ook grote bedrijven als Uber en Airbus zijn er druk mee.

Toch zijn er een hoop beren op de weg. Vliegen, zeker in Nederland, mag op veel plekken niet zomaar. Daarvoor zouden een hoop nieuwe regels gemaakt moeten worden.

Een ander probleem voor elektrische luchtvaart is dat batterijen veel minder energie kunnen leveren per kilo dan kerosine, zei Joris Melkert, luchtvaartexpert van de TU Delft, al eerder tegen RTL Z.  Dat laatste probleem heeft Rolls-Royce, met het hybride systeem, dus niet.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`