Economie

Luchtverkeer Europa vaker vertraagd door 'verouderd systeem'

13 juli 2018 14:40 Aangepast: 13 juli 2018 17:31
Beeld © ANP

De groei van de luchtvaartsector gaat voor veel vertragingen zorgen in Europa, zeggen politici in Brussel. Zij willen dat landen snel beter gaan samenwerken om deze zomer grote verstoppingen op vliegvelden te voorkomen. "Eindelijk worden ze wakker", zegt luchtvaartingenieur Joris Melkert van de TU Delft.

Een gezamenlijk luchtruim waarin Europese landen efficiënt samenwerken om vertragingen en onnodige milieuvervuiling te voorkomen. Dat is waar Eurocommissaris Violeta Bulc van Transport en het Europarlementslid Karima Delli voor pleiten in een gezamenlijk statement.

'Straks 50.000 passagiers per dag vertraagd'

Volgens de twee politici wordt er in 2018 zo veel gevlogen, dat haast geboden is. Daarbij schetsen ze een 'sombere realiteit' waarin iedere dag zo'n 50.000 passagiers vertragingen tot twee uur oplopen op vliegvelden door heel Europa, omdat er niet goed samengewerkt wordt. 

Het systeem heeft daarom een 'dringende upgrade' nodig, schrijven Bulc en Delli. "Deze hervorming zou bijdragen aan meer efficiëntie, kortere routes en lagere operationele en milieukosten."

LEES OOK: Luchtverkeersleiders bezorgd over veiligheid luchtruim: 'Werkdruk is te hoog'

Milieubesparing vooral groot

Wordt er dan zo slecht samengewerkt tussen nationale luchtverkeersleidingen? "Dat valt mee", zegt luchtvaartingenieur Melkert. "Vertragingen van twee uur komen in het huidige systeem zelden voor. Het luchtverkeerssysteem is behoorlijk efficiënt en goed onder controle."

Toch valt er nogal wat te halen, erkent hij. "Eindelijk worden ze wakker. Want een milieubesparing van tien procent is haalbaar bij een gezamenlijk Europees luchtruim. Dan kan je vliegtuigen precies op het juiste tijdstip binnen laten komen en weer laten vertrekken, wat niet alleen veel brandstof bespaart maar ook vertragingen voorkomt."

Drukste jaar ooit

In hun statement waarschuwen Bulc en Delli voor 'het drukste jaar ooit in termen van luchtverkeer'. Melkert: "Daarin hebben ze helemaal gelijk. De commerciële luchtvaart in Europa groeit ieder jaar met 5 procent, een vrij stabiele lijn. Dus die voorspelling durf ik ook wel te doen."

Deze zomervakantie verwacht Schiphol 12,7 miljoen reizigers, oftewel gemiddeld 220.000 per dag. De drukste dag wordt maandag 30 juli. Dan zullen er naar verwachting 233.000 mensen vliegen.

De luchthaven zet daarom 20 procent meer personeel in, zoals 'crowdteams' die bij grote drukte alle passagiersstromen in goede banen leiden. Ook zijn er speciale doorgangen voor passagiers die alleen met handbagage reizen. 

Miniatuurvoorbeeld

Reizigers in de vertrekhal van Schiphol eind juli vorig jaar. (Foto: ANP)

Noodzaak luchtverkeersbeleid  

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) onderschrijft de noodzaak tot een pan-Europees beleid, zo laat het weten in een reactie aan RTL Z.  De organisatie sluit zich aan bij de reactie van de Europese luchtverkeersleidingsorganisatie Canso, dat de oproep van Bulc en Delli 'verwelkomt en steunt'.

"Canso en zijn leden werken hard aan verbeteringen van het luchtsverkeersbeleid in Europa, maar staten moeten zorgen voor een pan-Europese aanpak met meer grensoverschrijdende samenwerking", schrijft Canso, dat hoopt op gezamenlijke financiering voor het uitbreiden en moderniseren van de infrastructuur en regelgeving.

Single European Sky

Al in 1999 is afgesproken om tot een gemeenschappelijke luchtverkeersleiding te komen in de Europese Unie. Het project genaamd Single European Sky (SES) moest de opvolger worden van Eurocontrol, de organisatie die instaat voor de centrale coördinatie van de luchtverkeersleiding in 41 van de 51 landen in Europa. SES is echter nooit volledig uitgevoerd door politieke meningsverschillen. Landen werden het niet eens over onder meer veiligheidszaken en het gelijktrekken van salarissen.

`