Economie

Gratis fiets voor studenten? Prima, als ze maar reclame maken

06 juli 2018 13:16 Aangepast: 09 juli 2018 17:14
Het team van Xbike. In het midden Ralph Atiya Beeld © Xbike

Gratis fiets hebben? De meeste studenten zullen daar wel oren naar hebben. Het kan bij Xbike. Tegenprestatie is dan dat je vanaf dat moment door het leven gaat als een fietsend reclamebord.

Dat is het idee van de oprichters van Xbike, Ralph Atiya en Thomas de Graaf. Onder Xbike vallen drie fietsbedrijven, waarvan Student-bike waarschijnlijk de opvallendste is. "Het is vrij simpel", zegt Atiya. "Studenten fietsen zigzag door de stad en zijn dus op veel plekken zichtbaar. En ze fietsen graag gratis. Daar konden we iets mee."

Alles is te volgen

De basis werd vier jaar geleden gelegd. "We hebben erg veel in software geïnvesteerd", zegt Atiya. "We kunnen al onze fietsen tracken, hebben contact met de studenten via een app en kunnen dus ook zien waar onze fietsen rondrijden. Op basis daarvan kunnen we hele gedetailleerde campagnes maken."

De lijst aan klanten is divers. Lipton Ice Tea staat erop, maar ook Deliveroo en Rueda, een Spaanse wijnstreek. "Soms krijgen we hele precieze opdrachten. Saints and Stars, een luxe sportschool bij de Overtoom, wilde bijvoorbeeld tweehonderd fietsen in dat gebied. Lipton wilde graag dat we bij terrassen, supermarkten en het Vondelpark kwamen en toen de Hoogvliet in Den Haag opende draaiden we ook een lokale campagne."

Miniatuurvoorbeeld

Een campagne van student-bike voor het Centraal Station in Amsterdam. (Beeld: Xbike)

Oogcontact met de fiets

Om hun klanten goed van dienst te kunnen zijn heeft Xbike een eigen bereikmodel gemaakt. In de steden waar ze actief zijn (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag) is een druktebeeld gemaakt en gekeken waar de meeste mensen zijn.

Daarna is gekeken naar een 'straatbeeld'. "Met slimme camera’s hebben we - uiteraard geanonimiseerd - gekeken of er oogcontact gemaakt werd met onze fietsen als ze voorbij reden. Daarnaast hebben we gekeken hoeveel zicht er is, staan er veel bomen, is de straat breed, zulke dingen."

1000 fietsen, kies maar waar

Nu zijn er 1000 fietsen beschikbaar in de Randstad. "Klanten kunnen online invoeren wat voor campagne ze willen. Alle 1000 tegelijk, overal in de stad? Of juist 200, maar in een specifiek gebied. Ze kunnen dat markeren op een kaartje."

Zo zit een campagne in elkaar

  • Stel je wil een campagne van maandag 9 juli tot en met 29 juli.
  • Daarvoor zet je 200 fietsen in Amsterdam in, 100 in Utrecht en 150 in Den Haag.
  • Volgens het rekenmodel van het bedrijf bereik je dan drie miljoen personen.
  • Per fiets betaal je wekelijks 27 euro.
  • Dat komt uit op een totaal van 39.662 euro.

Niet iedereen komt in aanmerking voor een gratis fiets. "We selecteren vrij streng, we krijgen meer aanmeldingen dan we fietsen uitgeven”, zegt Atiya. “Het liefst hebben we mensen die op een A-locatie wonen, een druk sociaal leven hebben en veel op de fiets zitten."

'Studenten zijn ambassadeurs'

Daarnaast vindt Atiya het belangrijk dat de studenten een ambassadeursrol krijgen. "Als ze een fiets waar levensgroot Lipton op staat asociaal voor een deur kwakken, dan krijgt de marketingmanager van Lipton daar gedoe mee", zegt hij.

"Maar het werkt ook goed: met 200 studenten hebben we tijdens een Deliveroo-campagne 1600 kortingscodes weggegeven. Dat netwerk is ideaal, de fiets is slechts een middel."

Volgens Atiya zit daar de kracht van Studentbike. "Bij een uitzendbureau sta je in de database. Hier maken we je wel onderdeel van een campagne, maar krijg je ook iets ervoor terug. Een fiets, soms wat extraatjes. Je hoeft niet veel te doen, maar als we je bijvoorbeeld vragen een foto van de fiets te maken is de kans groot dat je het wel doet."
Miniatuurvoorbeeld

HelloBike, de rode deelfietsen van Xbike. (Beeld: Xbike)

Meerdere terreinen

Onder Xbike vallen meerdere fietsbedrijven. Atiya kan er over blijven praten. "We willen niet alleen reclamejongens zijn, we denken dat we echt een mobiliteitsplatform kunnen bouwen. Dus niet alleen voor studenten, maar ook voor jonge starters en bedrijven. Swapfiets zien we niet als concurrent, maar ze hebben wel laten dat een fietsabonnement supergewild is."

En dus heeft Xbike niet alleen Student-bike en de Bikevertising Company, maar ook een zakelijk variant waarbij ze fietsen aan bedrijven leveren. Recent is het bedrijf gestart met HelloBike, een rode stadsdeelfiets die voor een vast 1 euro per uur, 4 euro voor 12 uur of 6 euro voor 24 uur te huren is. Tot nu toe alleen in Leiden en op de Zuidas in Amsterdam, als het aan Atiya ligt op termijn overal.

`