Economie

H&M breidt assortiment uit: het gaat ook lampen en meubels verkopen

28 juni 2018 20:40 Aangepast: 28 juni 2018 20:59
De flagshipstore van H&M in Rotterdam. Beeld © Archieffoto ANP

Je bent een Zweeds bedrijf of niet en dus gaat H&M nog meer spullen voor in je huis verkopen. Dat is hard nodig ook, want met de verkoop van kleren gaat het al even wat minder.

Het bedrijf verkocht onder het label H&M Home al veel artikelen voor in huis, zoals beddengoed, kleden, porselein en glazen. Kortom, spullen die je ook kunt kopen bij dat ándere grote Zweedse winkelketenbedrijf. Je weet wel, die van die grote blauwe gebouwen met gele letters.

H&M breidt de collectie woonaccessoires uit met onder meer lampen en meubels, meldt het bedrijf in het persbericht over de kwartaalcijfers. Wat voor lampen en meubels het zijn, maakte het bedrijf nog niet bekend.

Dit jaar in de winkel

Het doel is om de nieuwe artikelen nog dit jaar te verkopen in de winkels met een H&M Home afdeling en in de webshop. Of je ze zelf in elkaar moet zetten met behulp van een inbussleutel, meldt het bedrijf ook niet.

Minder winst

De kwartaalcijfers zelf waren niet zo best: de winst zakte fors in, van omgerekend 570 miljoen euro vorig jaar tot 443 miljoen euro. Dat kwam onder meer door kortingsacties om overtollige voorraden weg te werken. Daar had het bedrijf ook in het eerste kwartaal van dit jaar al last van

Ook had het bedrijf te maken met verstoringen bij de verkoop door aanpassingen in het logistieke netwerk. Het bedrijf is bezig zijn distributienetwerk te stroomlijnen en flexibeler te maken. De verstoringen als gevolg van die veranderingen raakten een aantal grote markten van H&M zoals Frankrijk, de Verenigde Staten, Italië en België.

Miniatuurvoorbeeld

De topman van H&M, Karl-Johan Persson. (Foto: AFP)

Topman Karl-Johan Persson verklaarde dat het afgelopen halfjaar iets uitdagender was voor H&M dan verwacht. Hij denkt dat de tweede helft van het jaar sterker zal zijn. H&M liet verder weten dat dit jaar 390 nieuwe winkels worden geopend en 150 vestigingen sluiten. De nieuwe winkels komen merendeels in opkomende markten, terwijl in volwassen markten winkels sluiten. 

`