Economie

Eindelijk bij de Appie in het schap, deze startups lukte het

28 mei 2018 16:45 Aangepast: 28 mei 2018 17:44
Producten van Abel's Deli

Voor kleine fabrikanten is het vaak lastig om in het schap te komen bij grote supermarkten. En als je er dan ligt, moet je het opnemen tegen de Unilevers en Nestlés van deze wereld. Met een beetje hulp is het Kaas in 't Bakkie en Abel's Deli toch gelukt.

Sinds 2016 organiseert Albert Heijn ieder jaar een wedstrijd voor startups met als hoofdprijs een plek in de schappen. Vorig jaar gingen we langs bij de eerste winnaar, kaasfonduemaker Kaas in ’t Bakkie. Daarna moest er een jaar aan het product geschaafd worden, voordat het de schappen in kon.

Opschalen lastiger dan gedacht

Maar zo'n wedstrijd winnen is één. Daarna in de schappen blijven liggen, dát is de kunst. En dat is Kaas in 't Bakkie - tot nu toe - gelukt. "We zijn er begonnen met 75 winkels. Nu liggen we bij 450 AH's", vertelt eigenaar Bob van Oosterhout.

Daarvoor moest hij de productie van de 'Hollandse kaasfondue' fors opschalen, want eerder verkocht hij alleen aan speciaalzaken en samenstellers van kerstpakketten.

Het begin is wennen

Van Oosterhout: "In het begin was het wel wennen. Voornamelijk het leren aanvoelen hoeveel voorraad je moet aanhouden. Je liquiditeit komt onder druk te staan. We dachten dat we goed waren voorbereid, maar moesten nog heel veel leren."

De reportage die we vorig jaar maakten bij Kaas in 't Bakkie (tekst gaat verder onder video):

Hulp van Appie

Als winnaar van de pitchwedstrijd kreeg Kaas in 't Bakkie niet alleen een investeringsbudget van een ton, maar ook coaching vanuit Albert Heijn. Dat bleek geen overbodige luxe. "We hebben een keer een probleem gehad met een leverancier. Die wilde niet meer leveren." Uiteindelijk bood bemiddeling van de grootgrutter uitkomst.

Om de consument bekend te maken met de kaasfondue hebben ze zowel in de Bonusfolder als in de Allerhande gestaan. Maar nu moet Kaas in 't Bakkie op eigen benen staan, ook op het gebied van marketing. "Daar willen we beter in worden. Ik merk dat het lastig is om over de rug van de winkelier klanten te bereiken."

Van station naar supermarkt

Zo ver is Abel's Deli, die vorig jaar de wedstrijd won, nog niet. Abel's Deli is vooral bekend van de horecavoorziening op treinstations, maar wil nu met zijn verse kant-en-klare maaltijden naar de mensen thuis. Sinds vier weken liggen ze bij de Albert Heijn in het schap, maar ook dat heeft een jaar geduurd.

"We zijn heel lang bezig geweest met een sterrenchef om de maaltijden te finetunen. Delen van ons assortiment hebben we in de AH-winkels getest, om te kijken hoe consumenten erop reageren", vertelt eigenaar Jesse van Donk.

Want verse maaltijden maken op het station is wel wat anders dan kant-en-klare maaltijden in de koeling leggen van een supermarkt. "Dan kom je toch in aanraking met het logistieke systeem van Albert Heijn. De kwaliteitseisen zijn ook anders."

Dromen van Londen

Of de maaltijden een succes gaan worden is nog afwachten, maar hij is apetrots dat zijn pasta pomodoro, pasta pesto en pompoensoep in honderd supermarkten liggen. "Het is heel gek dat mensen je berichtjes sturen als ze jouw maaltijd tegenkomen."

Miniatuurvoorbeeld

Abel's Deli verkoopt zijn maaltijden in dit soort bekers. (foto: Abel's Deli)

Nog maar vers in de Nederlandse schappen, hoopt Van Donk om ook aan de overkant van de Noordzee de supermarkten te veroveren. "We hebben een droom om ook in Londen actief te zijn. Dromen hoort er voor een startup bij. Dat je een stip aan de horizon hebt."

Gezond, duurzaam, lokaal en lekker

De maaltijden van Abel's Deli passen goed bij wat consumenten graag zien: gezond, duurzaam, vegan, lokaal en 'écht lekker', vertelt AH-woordvoerder Marc Potma. Het zijn dan ook vooral dat soort startups die dit jaar aan de AH Product Pitch meedoen.

"Wij bieden ze de mogelijkheid om ineens bij een groot publiek bekend te worden. Vaak hebben ze al restaurants of kleinere ketens als klant", legt Potma uit. Toch kijkt Albert Heijn ook buiten de wedstrijd om naar ieder goed idee. "We krijgen wel meer verzoeken van bedrijven die in ons schap willen komen. Als je een goed idee hebt, is dat niet zo moeilijk."

`