Economie

Waarom Adyen zo hard groeide in de afgelopen jaren

24 mei 2018 17:24 Aangepast: 16 november 2018 10:48
Als je bij Coolblue iets bestelt, dan loopt de betaling via Adyen. Beeld © ANP

Nog voor de zomer gaat Adyen naar de beurs. Het concern is de laatste jaren flink gegroeid. "Ze doen niet één ding goed, maar heel veel."

Veel consumenten zullen de naam Adyen niet kennen, maar toch hebben we er allemaal wel eens mee te maken, kijk maar eens op je bankafschriften. Het bedrijf zorgt ervoor dat de betalingen van consumenten bij onder meer winkels worden geregeld. 

Daarbij maakt het niet uit of je met creditcard betaalt, via iDeal of PayPal en of dat in een stenen winkel is of in een webshop. Klanten van Adyen, zoals Netflix of de Bijenkorf, hebben daardoor maar met één speler (Adyen) te maken in plaats van met verschillende, zoals Mastercard en de banken. 

Vorig jaar verwerkte het Amsterdamse bedrijf voor 108 miljard euro aan betalingen. Dat was een stijging van zo'n 60 procent in vergelijking met een jaar eerder. 

iDeal

Doordat Adyen de klanten werk uit handen neemt, hoeven wereldwijde spelers zich niet druk te maken over lokale betaalmogelijkheden, zegt Don Ginsel van Holland Fin Tech. Zo vinden we het in Nederland fijn om met iDeal te kunnen betalen, maar dat is er alleen voor de Nederlandse markt.

Mohamed Bouker, die binnen EY leiding geeft aan Data Analytics dienstverlening, beaamt dat Adyen breder actief is dan veel andere spelers. Dat geldt volgens hem zeker voor onlinebetalingen.

Stabiel

"Verder is het systeem van Adyen heel stabiel. Je hoort niet vaak dat het uit de lucht is", aldus Bouker. Dat is heel belangrijk, legt hij uit. "In fysieke winkels kun je nog contant betalen, maar online zijn er geen alternatieven".

Ook Marktplaats laat het betalingsverkeer via Adyen lopen. Volgens een woordvoerder is een voordeel van Adyen dat het minder foutgevoelig is. Als consumenten per ongeluk twee keer geld overmaken, dan is het makkelijk om geld terug te storten, legt hij uit.

'Moeilijk in te halen'

Adyen is niet het enige bedrijf dat het betalingsverkeer van bedrijven regelt, maar het is heel snel gegroeid naar een wereldwijde dekking, aldus Ginsel. Adyen heeft zich volgens hem gericht op het binnenhalen van een aantal hele goede klanten. Nu partijen als Uber klant zijn, is Adyen ook interessant voor andere grote spelers.

Omdat Adyen één van de eerste spelers was, is het volgens Bouker moeilijk in te halen. Bedrijven stappen niet snel over, zegt Bouker.

Eerder dit jaar werd bekend dat eBay PayPal heeft ingewisseld voor Adyen. Het duurt wel een paar jaar voordat dit is afgerond. Dat betekent ook dat partijen als eBay niet zo snel weer naar een ander overstappen. Nieuwkomers zullen het dus lastig hebben, denkt Bouker.

'Meer diensten aanbieden'

Hij denkt dat Adyen in een later stadium meer diensten kan aanbieden, zoals het sturen van een factuur of een aanmaning als er te laat wordt betaald.

Adyen heeft een bankvergunning en dat biedt volgens Bouker mogelijkheden. Zo kan Adyen enerzijds betaalrekeningen aanbieden aan particulieren en het kan mogelijk ook huisbankier worden voor klanten.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van