Na de importheffingen op staal en aluminium zinspeelt de Amerikaanse president Donald Trump nu op importheffingen van mogelijk 25 procent op auto's. Een onderzoek is gestart. Hiermee wil hij de eigen auto-industrie beschermen, die hij cruciaal noemt voor Amerika.
Er is gisteren een nationaal veiligheidsonderzoek ingesteld door het ministerie van Economische Zaken, meldt persbureau Reuters. Volgens minister van Handel Wilbur Ross is er bewijs dat 'decennialange import van auto's onze eigen auto-industrie is geërodeerd'.
Zie ook: Trump dreigt opnieuw met heffingen op Europese auto's
Dat zou grond zijn voor het opleggen van importheffingen, waar Trump gisteren al op hintte in een tweet. Een land mag volgens regels van wereldhandelsorganisatie WTO de eigen industrie beschermen met importheffingen als binnenlandse bedrijven die belangrijk zijn voor de staatsveiligheid bedreigd worden door buitenlandse concurrentie.
Cruciale industrie
Dat was ook de aanleiding voor de importheffingen op staal en aluminium: die industriën zijn belangrijk voor het Amerikaanse leger en werden bedreigd door de import van goedkoop staal, aldus de regering Trump.
Amerikaanse media, die spraken met ambtenaren die liever anoniem blijven, zeggen dat voor de auto's wordt gedacht aan een heffing van 25 procent, hetzelfde percentage dat geldt voor de import op staal.
There will be big news coming soon for our great American Autoworkers. After many decades of losing your jobs to other countries, you have waited long enough!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 23 mei 2018
Na jaren van groei bevindt de Amerikaanse auto-industrie zich weer in een dip. Alle grote automakers, waaronder Ford en General Motors, lieten afgelopen jaar dalende verkoopcijfers zien. Volgens Trump zijn 'kernindustriën zoals die voor auto's en auto-onderdelen cruciaal voor onze kracht als natie'.
Maatregel treft vooral Mexico en Aziatische landen
Het nieuws rondom het onderzoek wordt nauwlettend in de gaten gehouden door de regeringen van Japan, China en Zuid-Korea. Een derde van de auto's die de VS importeert komt uit Azië.
Afgelopen jaar werden er 11,2 miljoen auto's en vrachtwagens geproduceerd in de VS, blijkt uit cijfers van het Amerikaanse statistiekbureau. Er werden er 8,3 miljoen geïmporteerd, voornamelijk uit Mexico, Canada, Duitsland en bovengenoemde Aziatische landen.
Handelsverdrag Nafta onder druk
Het kan maanden duren voordat het onderzoek van het ministerie is afgerond. De auto-industrie is ook één van de heikele punten in het vrijhandelsverdrag Nafta tussen de VS en Mexico en Cananda, waarover nog altijd gepraat wordt.
Die gesprekken verlopen niet heel soepel. Zo noemde Trump Canada deze week nog 'verwend' en 'heel moeilijk om mee te onderhandelen'. Tegen Mexico uitte hij eerder al de kritiek en zei dat als het land niet meer doet aan de stroom migranten die vanuit Mexico naar de VS gaat, hij zal stoppen 'met jullie melkkoe Nafta'.
Importheffingen Trump gaan vooral de VS pijn doen, legt Peter van Zadelhoff uit: