Economie

Nestlé mag voor 6 miljard euro Starbucks verkopen

07 mei 2018 11:30 Aangepast: 07 mei 2018 11:59
Een Starbucks-filiaal in de Chinese stad Tianjin. Beeld © Getty Images

Nestlé, de Zwitserse concurrent van Unilever, mag Starbucks-koffie gaan verkopen buiten de filialen van de populaire Amerikaanse koffieketen om.

In ruil voor het 'eeuwigdurende' recht om de koffie, muffins en koekjes van Starbucks te verkopen betaalt Nestlé eenmalig 7,15 miljard dollar (6 miljard euro). Nestlé was al eigenaar van de merken Nespresso en Nescafé. 

"Met Starbucks brengen we drie iconische merken bij elkaar", zegt Nestlé-ceo Mark Schneider. De koffiebranche is Nestlé's belangrijkste groeicategorie, meldt het bedrijf. De activiteiten die Nestlé overneemt, zijn goed voor een omzet van bijna 1,7 miljard euro per jaar. 

Deal dit jaar rond

Voor de overeenkomst zijn nog wel de nodige goedkeuringen vereist. De verwachting is dat de deal nog dit jaar rondkomt en dat Nestlé volgend jaar profijt zal hebben van de deal. Als onderdeel van de deal zullen ongeveer 500 medewerkers van Starbucks overgaan naar Nestlé om zich bezig te houden met de wereldwijde expansie.

Met de deal hoopt Nestlé vooral in de VS meer koffie te verkopen, schrijft Bloomberg. Het bedrijf heeft daar flinke concurrentie van de Duitse investeerder JAB Holding Co., ook eigenaar van Douwe Egberts. 

Expansie in Amerika

Nestlé breidde onlangs zijn aanwezigheid in de VS uit en voegde nichemerken Blue Bottle Coffee en Chameleon Cold-Brew toe aan zijn merkenportfolio. Verder werden de Nespresso-machines voor de Amerikaanse markt aangepast. Dit omdat Amerikanen graag grotere koppen koffie willen.

Vorig jaar deed Starbucks nog theemerk Tazo van de hand. Het verkocht het onderdeel aan Nestlé-concurrent Unilever voor een bedrag van 384 miljoen dollar. Starbucks richt zich wat thee betreft op zijn premiummerk Teavana.

Starbucks kondigde in het verlengde van de deal aan aandeelhouders flink te belonen, via onder meer dividenden en het versnellen van aandeleninkoopprogramma's. Daarvoor heeft Starbucks in de periode tot 2020 circa 20 miljard dollar gereserveerd. Ook de opbrengsten van de Nestlé-deal zullen hier voor worden gebruikt.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van