Economie

Dopper wil zijn waterflessen niet in de schappen van Blokker

04 april 2018 15:36 Aangepast: 02 mei 2018 02:43

"OP=OP". De duurzame fles Dopper staat deze maand prominent in de folder van winkelketen Blokker, maar toch is het waterflessenbedrijf ontstemd. "Dit past niet bij Dopper en al helemaal niet bij onze missie."

De Dopper-waterfles is meestal te vinden in Wereldwinkels, duurzame winkelketens of kerstpakketten. Maar deze maand ligt de fles ook in de schappen van de Blokker. 

Wanneer zo'n grote winkelketen je duurzame flessen gaat verkopen aan een groot en breed publiek, dan gaat de champagne open, zou je denken. Maar Dopper is allesbehalve blij.

'Er zit zelfs geen Tinderdate in'

Blokker heeft blijkbaar zonder medeweten van Dopper via een derde partij flink wat waterflessen ingekocht. Dit tot groot chagrijn van flessenproducent : de twee bedrijven matchen niet, schrijft het bedrijf in een blogpost.

"Blokker en Dopper zijn geen match. Niet qua identiteit, niet qua missie, niet qua stijl. Wat ons betreft, zit er zelfs geen Tinderdate in. Maar wat ons het meest dwarszit, is dat deze folder afbreuk doet aan onze boodschap", schrijft het bedrijf.

Missie niet vermeld

Aan de telefoon licht de marketingmanager van Dopper het bericht toe: "We vinden het jammer dat het product verkocht wordt zonder dat de missie erbij verteld wordt." De flessenproducent heeft een duurzame missie: hoe meer mensen de Dopperfles gebruiken, hoe minder mensen wegwerpflesjes kopen, zo is het idee.

Maar alleen gebruik van de fles vindt het bedrijf niet genoeg: "We willen niet alleen mensen die onze flessen kopen, we willen zoveel mogelijk ambassadeurs die de missie aan iedereen vertellen die het wil horen!", zegt Dopper op Facebook.    

Zeecontainer

Ook de afbeelding van een container op de folder valt niet in goede aarde, zo blijkt uit de blogpost. "De nieuwste Blokker-folder viel op de mat. Op de cover wandelen rijen van onze mooie flesjes onder de kop 'Partijhandel' uit een grote zeecontainer. Not cool."

Miniatuurvoorbeeld

Hoe zit het dan met het deel van de Doppers dat met zeecontainers uit China naar Nederland komt? Dat is niet hetzelfde, vindt de marketingmanager. Volgens haar gaat het niet om het niet-duurzame aspect van containervervoer, maar om 'de visual van een contrainerproduct, een product zoals velen'.

Verkoopprijs

De 9 euro die Blokker vraagt voor een Dopper is wordt ook niet gewaardeerd, die is namelijk 3,50 euro lager dan de flessen in de eigen webshop. "Dan kan er 3,50 euro minder naar water- en sanitairprojecten", zegt de marketingmanager.

5 procent van de omzet van Dopper gaat naar een eigen stichting, die investeert in waterprojecten in arme landen. De redenering van de marketingmanager is bijzonder, omdat Dopper zelf de flessen aan die derde partij verkocht voor een zelfgekozen prijs. Een woordvoerder van Blokker zegt voor de flesjes 'vanzelfsprekend de normale inkoopprijs betaald' te hebben.

Druk op inkoopprijs

Later komt de marketingmanager nog terug op de uitspraak. En zegt dat het er eerder om gaat dat er druk komt te staan op de inkoopprijs en dat er daardoor uiteindelijk minder geld naar de stichting zal gaan. 

En stel dat Blokker bij de volgende inkoop én de missie erbij vermeldt, de prijs verhoogt én de container niet meer in de folder zet; zou Blokker dan nog wel Doppers mogen verkopen? Daar heeft de marketingmanager van de flessenproducent geen antwoord op.

Onbegrip en bijval op Facebook

Op Facebook leidt de blogpost van Dopper over Blokker ondertussen tot veel verschillende reacties. Michel begrijpt het bericht van Dopper niet helemaal: "Als ik dit dus goed begrijp, verkopen jullie liever minder flesjes (incl verhaal en missie) dan veel meer flesjes (waarvan deels de missie en het verhaal niet overkomt)?"

Maarten vindt het ook een 'vreemde reactie'. "Als relatiegeschenk zie ik dit namelijk ook in de massa worden geproduceerd en uitgedeeld. Visie van Dopper wordt daarin niet besproken en veelal verdwijnt deze in een la."

'Jammer dat Blokker zo adverteert'

Maar Dopper krijgt ook bijval.

"Oow dit wist ik niet..", zegt Emmy. "Heb vanmiddag een groene gehaald omdat vriendlief mijn witte in gebruik heeft. Zal volgende keer beter opletten. Jammer dat Blokker zo adverteert."

Willemijn heeft besloten tot een tijdelijke boycot van de winkelketen: "Schandalig! Ik zal Blokker voorlopig niet meer bezoeken."

Blokker voegt nog toe dat het 'geen afbreuk doet aan de missie van Dopper'. "We verwijzen onze klanten graag door naar de website van Dopper voor het verhaal achter dit product", zegt de woordvoerder. De winkelketen wil verder niet ingaan op de zaak.  

`