Autobezitters die in het centrum van een grote stad willen wonen en hun auto daar ook willen parkeren, kunnen het beste kiezen voor Rotterdam. Het duurst ben je uit in het centrum van Amsterdam.
Hoe groter de stad, hoe duurder een parkeervergunning meestal is, blijkt uit een inventarisatie van SnappCar.nl. Het autodeelplatform zette de tarieven voor een parkeervergunning in 133 steden en gemeenten op een rij.
De voorspelbare uitkomst: Amsterdammers zijn veruit het meeste kwijt voor het recht hun heilige koe er te parkeren. En ook in andere steden in de Randstad en in steden met een historische binnenstad betalen inwoners honderden euro's per jaar voor een parkeervergunning.
De verrassende uitzondering: Rotterdam. De stad rekent 67,20 euro voor een jaarvergunning die in alle stadsdelen geldt.
Wassenaar het goedkoopst
De goedkoopste gemeente om een jaar lang de auto op straat te mogen zetten zonder de parkeerautomaat te hoeven vullen is Wassenaar. Daar kost een vergunning voor bewoners 15,75 euro.
Lees ook: Inwoners grote steden willen wel milieuzone, maar zijn tegen hogere parkeerprijzen
Amsterdam het duurst
Een vergunning in het centrum van Amsterdam kost 535 euro per jaar. En ook in de stadsdelen rond het centrum betalen inwoners honderden euro's per jaar. Alleen in Utrecht (277 euro), Deventer (265 euro), Zeist (267 euro) of Maastricht (259 euro) komen in de buurt van de hoofdstedelijke tarieven.
Provinciesteden ook prijzig
Maar ook in steden als Almere (189 euro), Haarlem (183 euro), Middelburg (86 euro), Groningen (241 euro), Emmen (240 euro) of Enschede (221 euro) betaal je meer dan in Rotterdam voor een vergunning in het centrum.
Die grote verschillen in tarieven voor vergunningen zijn ook terug te zien in wat grote steden ophalen met hun parkeerbeleid. Amsterdam haalde in 2016 zo'n 200 miljoen euro op met vergunningen, parkeerautomaten en boetes, in Rotterdam was dat vorig jaar 67,6 miljoen.
Toch is Rotterdam niet echt een ideale autostad. In de file top 10 van Rijkswaterstaat staan drie wegen rondom de stad.