De Nederlandse horeca zette in het eerste kwartaal 7 procent meer om dan een jaar geleden. De omzet steeg zowel in cafés als restaurants, maar vooral fastfoodrestaurants en maaltijdbezorgers draaiden prima.
Je kunt goed zien dat de economie aantrekt. Er wordt niet alleen meer verkocht, maar de horeca zag ook kans om de prijzen te verhogen, wat de omzet een extra duwtje gaf, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat Pasen dit jaar in het eerste kwartaal viel, zou volgens het CBS de extra groei ten opzichte van een jaar geleden kunnen verklaren.
Al bijna drie jaar lang weet de horeca meer producten te verkopen en ook nog eens de prijzen op te trekken.
Fastfood en maaltijdbezorgers
We gaven in de horeca vooral meer uit aan eten. Met name voor snackbars was het een uitstekend kwartaal. Hieronder vallen ook lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons. Er werden maar liefst 7,7 procent meer hamburgers, patatjes mayo en maaltijden verkocht. Die werden ook nog eens gemiddeld 2,5 procent duurder.
Vooral de omzetten van fastfoodrestaurants en maaltijdbezorgers stegen sterk.
Steaks en dames blanches
Ook restaurants deden het goed. Er werden 5,5 procent meer steaks, dames blanches en aperitiefjes besteld. Ook hier stegen de prijzen.
Hotels en cafés zetten een kleine 6 procent meer om. Hoeveel het aantal overnachtingen in hotels steeg heeft het CBS niet paraat. Cafés verkochten weliswaar meer bier, koffie en bitterballen, maar de stijging van het volume was een stuk kleiner dan in snackbars en restaurants.