Economie

Strop van minstens 10 miljoen dreigt door haarscheurtjes in HSL

16 maart 2018 18:42 Aangepast: 08 november 2018 08:21
Op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam is het beveiligingssysteem ERTMS al geïnstalleerd. Beeld © Archieffoto ANP

De hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel zorgt opnieuw voor financiële problemen. Scheurtjes die je met het blote oog niet kan zien, zorgen voor een schadepost van minstens 10 miljoen.

De haarscheurtjes zitten in de rails van de HSL. Op zich zijn die niet gevaarlijk voor de treinen die er overheen razen, maar de rails moeten wel geslepen of zelfs vervangen worden. De schade daarvan loopt aardig op: tot en met het eind van vorig jaar 10 miljoen euro, vertelt een woordvoerder van het ministerie van Waterstaat en Infrastructuur.

Wie dat gaat betalen, dat is nog maar de vraag. De beheerder van de HSL vindt dat het ministerie er voor op moet draaien, maar het ministerie laat TNO eerst extra onderzoek doen naar de oorzaak van de haarscheurtjes. Pas als dat onderzoek klaar is, praat het ministerie over wie er voor de schade opdraait: zij of beheerder Infraspeed.

Fyradebacle

Volgens Infraspeed, een consortium met daarin onder meer bouwbedrijf BAM, treinenbouwer Siemens en twee Engelse investeringsmaatschappijen, zijn de haarscheurtjes ontstaan omdat er met treinen op het traject wordt gereden die daar helemaal niet voor bedoeld zijn.

Op dit moment rijdt de NS met de Intercity Direct op het spoor, na het debacle met de Fyra's. Die reden uiteindelijk maar zes weken en werden toen vanwege technische gebreken van het spoor gehaald. 

Meer schade

Voor het herstellen van de schade tot nu toe, claimt het bedrijf 10 miljoen van het ministerie. Daar zal het alleen niet bij blijven verwacht Infraspeed, meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat, D66) in een brief aan de Tweede Kamer.

Waar de staat in ieder geval níet voor hoeft te betalen is het herstel van schade aan het beton in een tunnel van de HSL bij Rotterdam. Dat valt nog onder de garantie, dus is voor rekening van bouwer BAM. Die gaat dat dit jaar doen, laat een woordvoerder weten. Het gaat volgens hem om 'geringe kosten', maar hoeveel wil hij niet zeggen. 

Overigens zijn de mogelijke miljoenen extra schade een schijntje vergeleken met de bijna 11 miljard die in de aanleg van de HSL is geïnvesteerd door de overheid. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van