Economie

Markt heeft het zwaar door harde concurrentie van Action en Primark

13 maart 2018 12:00 Aangepast: 08 april 2018 18:34
Beeld © ANP

Goedkope winkelformules zoals Action en Primark zorgen voor stevige concurrentie voor marktkraamhouders. Het aantal ondernemers met non-food producten neemt af. "De markt heeft het zwaar."

Uit onderzoek van het Opleidingsfonds Ambulante Handel (BOAH), in opdracht van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH), blijkt vandaag dat het aantal marktkraamhouders die zaken zoals kleding of huisraad verkopen jaarlijks met honderd daalt.

In 2017 telde Nederland zo’n 11.200 marktondernemers, het aantal schommelt al een aantal jaar rond de 11.000. "De uitkomsten verrassen ons niet", zegt Henk Achterhuis, voorzitter van de CVAH in een reactie. "Wij staan in goed contact met de ondernemers en weten wat er speelt."

Geen onderbroeken

Vooral de kramen met textiel en tweedehands artikelen hebben het zwaar: in de afgelopen tien jaar daalde hun aantal met respectievelijk vijfhonderd en driehonderd kramen. Nederland telt elke week zo’n duizend markten.

Groente en fruit, noten en kaas, halen we wel nog vaak op de markt. Maar onderbroeken, sokken of andere kleding steeds minder En dat zorgt voor lege plekken op markten in steden door heel Nederland, bleek eerder uit een steekproef van RTL Z.

Grote boosdoener

De boosdoener: grote modeketens zoals Zara, H&M en de Primark. Dat zijn de zogenaamde paradox-ketens: je krijgt er bijna hoogwaardig design voor een spotgoedkope prijs, zei retaildeskundige Paul Moers toen.

De CVAH trekt dezelfde conclusie, marktkramen met eten doen het juist wel beter. "Binnen de sector zijn wisselende geluiden te horen", zegt de organisatie. "Het marktaandeel nam afgelopen jaren steeds een beetje af. Maar het lukt een behoorlijk aantal ondernemers om omzetgroei te realiseren, vooral op het gebied van eten."

Groente en fruit

Het aantal aanbieders van etenswaren groeide in de afgelopen tien jaar met zeker duizend ondernemers. De hoeveelheid kramen met groenten en fruit bleef stabiel, dus de groei kwam vooral van andere eetkramen.

Toch is er ook hier sprake van concurrentie: "De markt is niet langer de meest logische plaats om verse producten te kopen, want supermarkten hebben een steeds completer versaanbod", zegt de CVAH.

Omzet daalt

De zogenoemde ambulante handel (mobiele verkoop) is met een omzet van rond de 2 miljard euro op jaarbasis goed voor 2 procent van de totale omzet in de detailhandel. Aan het begin van deze eeuw was dat nog 2,8 miljard euro, goed voor 4 procent van het totaal.

De onderzoekers zien echter ook kansen, vooral voor marktondernemers die zich focussen op de toenemende vraag naar authentieke (boeren)producten en biologische etenswaar. Ook het groeiende aantal overdekte markthallen in Nederland is een trend waar ondernemers op in kunnen spelen.

Onder de loep

Het is volgens Achterhuis belangrijk dat ondernemers en gemeenten zelf actie gaan ondernemen om de markt toekomstbestendig te maken. "Neem alle onderdelen, van kraam tot wc en de openingstijden, nou eens onder de loep. Wat wil de klant?"

Langzaam maar zeker worden markten en marktkooplieden professioneler, zegt de CVAH. "We zien meer filiaalbedrijven, beter materiaal en (contactloze) pinautomaten." Maar er is meer werk aan de winkel.

`