Economie

Starbucks investeert 10 miljoen in oplossing voor wegwerpbekers

22 maart 2018 20:55 Aangepast: 22 maart 2018 20:55
Protest in Amerika tegen de bekertjesverspilling van Starbucks. Beeld © AFP

Een milieuvriendelijke, biologisch afbreekbare wegwerpkoffiekop staat al jaren bovenaan de wenslijst van koffieketen Starbucks. Het bedrijf slaagt er alleen maar niet in om de beker zelf te ontwikkelen en roept nu de hulp in van ondernemers. Voor hen staat een pot van 10 miljoen dollar klaar.

Samen met twee andere bedrijven, Closed Loop Partners en Center for the Circular Economy, heeft Starbucks een consortium opgezet voor deze NextGenCupChallenge. Er valt 10  miljoen dollar (8,11 miljoen euro) te verdelen. Het hele project wordt opgezet volgens het opensourceprincipe.

'Gaat niet snel genoeg'

Volgens Starbucks worden er jaarlijks 600 miljard papieren en plastic bekertjes verbruikt wereldwijd, waarvan 1 procent voor rekening komt van het bedrijf. Volgens Colleen Chapman, verantwoordelijk voor het thema duurzaamheid binnen het bedrijf, is niemand binnen de industrie tevreden over de huidige aanpak van deze vervuilende bekers.

"Het gaat niet snel genoeg", stelt ze in een persbericht. "Daarom willen wij binnen drie jaar een volledig recyclebare of biologisch afbreekbare beker op de markt brengen." Op dit moment bestaan de papieren bekers van de koffiegigant nog maar voor tien procent uit gerecycled materiaal.

Of de doelstelling gehaald gaat worden, is de vraag. Het bedrijf had eerder al soortgelijke ambities, meldt CNN. Zo liet het in 2010 weten dat vijf jaar later al hun bekers hergebruikt moesten kunnen worden of recyclebaar moesten zijn. Die doelstelling werd niet gehaald.  

Ook andere bedrijven doen beloftes

Starbucks is niet het enige bedrijf dat zijn eigen vervuilende verpakkingen wil aanpakken. Zo maakte Dunkin'Donuts vorige maand bekend zijn foambekers voor warme dranken vóór 2020 vervangen wil hebben door iets minder vervuilende papieren bekers. 

Evian wil in 2025 alle flessen van gerecycled materiaal maken, nu is dat nog 25 procent. Ook bedrijven als Coca Cola, McDonalds en Pepsico hebben zichzelf doelen gesteld op dit gebied. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van