Economie

Jobbird gaat internationaal scouten: 'Onze klanten vragen erom'

08 maart 2018 11:38 Aangepast: 08 maart 2018 11:48
Oprichter Jan-Peter Cruiming van Jobbird liet al weken niets van zich horen. Beeld © Jobbird

Door de historisch lage werkloosheid is er in sommige sectoren nauwelijks personeel te krijgen. Bedrijven kijken daarom ook over de grens. Ondernemer Jan-Peter Cruiming van Jobbird krijgt steeds vaker de vraag of hij personeel in het buitenland kan werven en speelt daar handig op in.

De werkloosheid is historisch laag en volgens de ondernemer doet de overheid te weinig om goede mensen op te leiden. Bedrijven schreeuwen om personeel. "Onze klanten vragen ons of we alsjeblieft ook willen werven in het buitenland", zegt hij. Welke klanten dat zijn wil hij niet zeggen.

Na zes jaar bouwen aan een vacatureplatform in Nederland is het dan ook tijd voor expansie, vindt Cruiming. Per april worden de diensten van Jobbird daarom in het Engels aangeboden. "Over twaalf weken is dat in tien talen, waaronder Russisch en Spaans", zegt hij.  

Als onderdeel van de uitbreiding moet het team van acht naar veertig mensen groeien en de omzet van 10 miljoen naar 140 miljoen euro. "In 2020 heeft onze website werelddekking", zegt hij. 

Geen multinational

Door de uitbreiding hoopt Cruiming uiteindelijk ook buitenlandse bedrijven te bedienen in hun zoektocht naar personeel. "Alle werkgevers en -nemers moeten werk kunnen bieden en zoeken op één overzichtelijk platform."

Je hoeft volgens de ondernemer geen multinational te zijn om internationaal te groeien. Software en internet maken het voor Jobbird makkelijker. "We openen een tweede kantoor in Amsterdam en zorgen dat elk land een eigen countrymanager krijgt."

Kunstmatige intelligentie

Dit jaar richt Cruiming zijn pijlen op de Europese banenmarkt. Een anonieme groep Nederlandse klanten zal volgende maand als eerste gaan testen met het zoeken van personeel in het buitenland. "Volgend jaar voegen we ook Azië en de VS toe."

In principe kan iedereen gratis vacatures plaatsen op de site, maar bedrijven kunnen hun baan over een breder netwerk 'pushen' voor 0,50 euro per 'vacature-view'. "We werken veel met kunstmatige intelligentie. Daardoor krijgt een werkzoekende ook banen te zien waar hij niet naar zocht, maar die wel passen."

Volle vacaturemarkt

Met 140.000 vacatures op de site zegt Jobbird 70 procent van het totale aantal vacatures in Nederland aan te bieden. Daarmee zou het de grootste van Nederland zijn. Er zijn zo'n duizend partijen actief zijn in de Nederlandse sector, zoals Monsterboard en Indeed.

Of Jobbird echt zo'n groot marktaandeel heeft is moeilijk te controleren. "Dezelfde baan is meestal op meerdere plekken te vinden", zegt Ferdinand Nijboer, sectoreconoom zakelijke dienstverlening bij ING. 

Het CBS telt overigens zo'n 13.000 partijen in de uitzend- en bemiddelingsbranche, maar dat zijn ook eenpitters. Zo'n vijfhonderd bedrijven hebben meer dan honderd werknemers.

Goede marketing

Internationaal gezien waren er volgens de World Employment Federation in 2015 169.000 uitzend- en recruitmentbedrijven. Goed voor een omzet van 417 miljard euro. Zo'n 40 procent van de bedrijven bevindt zich in Europa.

Een plek veroveren op deze volle vacaturemarkt is volgens Nijboer vooral een kwestie van goede marketing, omdat je werk wil aanbieden in een 'grotere pool van kandidaten.' "Mensen moeten natuurlijk ook bereid zijn om te verhuizen voor een baan."  

Online marketing

Cruiming zegt daarom ook zo'n 80 procent van zijn omzet te besteden aan online marketing, 'via meer dan duizend sites, waaronder Google en Facebook'. Daarmee creëert de ondernemer naar eigen zeggen een groter bereik dan andere partijen.

"De traditionele banensite gaat er nog van uit dat mensen naar je toe komen voor een baan. Dat is al lang niet meer zo", zegt hij. Vacatures vervullen is een kunst van verleiden geworden. "Het aantal mensen dat interesse heeft in overstap is een stuk hoger dan een paar jaar geleden."

Personeel vinden

Kasper Buiting, sectoreconoom bij ABN Amro, zag de Nederlandse bedrijven in de banenbranche de afgelopen jaren goede zaken doen. "Wat dat betreft zit Jobbird goed", zegt hij. "Er is veel vraag naar personeel, maar dat maakt ook dat het lastig is om mensen te vinden. Steeds meer bedrijven in de hr-sector zeggen moeite te hebben met het vinden van werknemers." 

Het scouten van geschikt personeel in het buitenland wordt daarom voor Jobbird een flinke klus. Het bedrijf wil er tientallen extra mensen voor aannemen. "We zijn al begonnen met werven", zegt Cruiming, die de groei van zijn bedrijf tot nu toe zelf financierde. Dat kostte zo'n 6 miljoen euro.

De ondernemer verkocht zijn vorige bedrijf, Nationale Vacaturebank, in 2004 aan VNU voor 28 miljoen euro. Voor Jobbird ligt mogelijk een zelfde scenario in het verschiet. "In 2020 heeft onze website werelddekking, dan zit mijn missie erop en mag een ander het stokje overnemen."

`