Klimaat

Na zes jaar praten bereiken luchtvaartexperts CO2-akkoord

09 februari 2016 08:26 Aangepast: 01 augustus 2017 12:00
Het elektrische vliegtuig van Pipistrel Taurus Beeld © AFP

De internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO heeft na jaren van overleg een eerste akkoord bereikt over de toekomstige uitstoot van vliegtuigen. De standaarden moeten gaan gelden voor alle nieuwe toestellen vanaf 2020.

Onderhandelaars uit 22 landen hebben voor het eerst in de geschiedenis regels bedacht voor de CO2-uitstoot van zowel kleine als grote vliegtuigen. Daarmee moet ook de luchtvaartindustrie vanaf 2020 gaan bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering. In het klimaatakkoord van Parijs van december is luchtvaart niet opgenomen, terwijl commerciële vliegtuigen toch goed zijn voor 11 procent van de CO2-uitstoot van het wereldwijde transport.

Verplicht?
Het akkoord van de ICAO, een gespecialiseerde organisatie van de Verenigde Naties gezeteld in Montreal, is een eerste stap naar schonere vliegtuigen. De standaarden zijn overeengekomen na zes jaar lang overleg. Ze moeten nu wel nog officieel worden goedgekeurd door de Raad van Bestuur van ICAO later dit jaar en worden dan wereldwijd verplicht voor nationale luchtvaartautoriteiten.

De nieuwe regels gaan de uitstoot van vliegtuigen aanzienlijk terugbrengen. De Amerikaanse overheid rekent op maximaal 650 miljoen ton minder C02-emissie tussen 2020 en 2040, zo meldt persbureau Reuters. Milieugroepen zijn iets voorzichtiger en gaan uit van circa 300 miljoen ton. 

Boeing is enthousiast
Vliegtuigfabrikant Boeing reageert positief op het 'ambitieuze' akkoord. "Boeing is volledig toegewijd aan het voldoen aan de nieuwe CO2-emissienorm. Dit akkoord betekent echte vooruitgang ten opzichte van de grote stappen die de industrie al heeft gemaakt om de uitstoot van de luchtvaart te verminderen", schrijft het bedrijf in een verklaring.

Hun nieuwste toestellen voldoen, net als die van de Europese aartsrivaal Airbus, nu al aan de nieuwe standaarden. Oudere toestellen die nog in productie zijn, zoals de 747, A380 jumbo jets, A330 en 777, moeten bij een definitief akkoord worden uitgefaseerd of efficiënter worden.   

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van