Economie

SwipeGuide pakt dikke handleiding aan: 'Instructies vak apart'

28 februari 2018 17:10 Aangepast: 08 maart 2018 00:31
Beeld © SwipeGuide

Maar weinig mensen lezen uitgebreid de handleiding van een product. Tegelijk zijn bedrijven veel tijd kwijt aan het beantwoorden van vragen. De Amsterdamse softwarestartup SwipeGuide houdt het simpel: korte teksten en plaatjes moeten consumenten en medewerkers verder helpen. Grote multinationals zijn enthousiast.

Het geven van instructies is een vak apart, zeggen ze bij SwipeGuide. In samenwerking met de Universiteit van Twente deed het bedrijf onderzoek naar welke methodes het beste werken. "Het moet vooral gebruiksvriendelijk zijn", zegt medeoprichter Willemijn Schneyder.

Een geschreven handleiding is te lang. "Maar een video bepaalt te veel jouw tempo van leren. Dan moet je steeds terugspoelen", zegt Schneyder. Volgens het bedrijf gaat 30 procent van alle vragen van klanten aan bedrijven over hoe ze een product moeten gebruiken. Een deel van de artikelen wordt zelfs teruggestuurd omdat mensen het niet snappen.

Qr-code

Miniatuurvoorbeeld

"Medeoprichter Daan Assen en ik vonden het raar dat hier geen goede online oplossing voor bestond", zegt Schneyder over de oprichting van haar bedrijf in 2015. Koop je nu een ontharingsapparaat van Philips, dan zit er een qr-code op die je scant met je telefoon. "Er verschijnt meteen een visuele handleiding, gemaakt met onze software. Bedrijven kunnen die ook op hun website embedden."

Het resultaat is een soort stripverhaaltje met plaatjes, korte teksten en verschillende hoofdstukken: de stekker, het opladen, het ontharen. Het klinkt simpel, maar er zit een geavanceerd platform achter dat bedrijven helpt om handleidingen te maken in de cloud. SwipeGuide haalde deze week 1 miljoen euro op bij investeerder Newion om te kunnen groeien.

Slimme thermostaat

De startup speelt in op de pijn van mensen die een product niet goed kunnen gebruiken. En daar zijn veel bedrijven gevoelig voor, getuigen zo'n vijfentwintig klanten, waaronder Philips en Eneco. De ontwikkelaar van de 'slimme thermostaat' Toon, Quby, gebruikt SwipeGuide bij hun handleiding.

"Quby is inmiddels deel van Eneco Group, we weken als dochterbedrijf onder meer aan de lancering van Toon in het buitenland", zegt Hanneke van der Horst van Quby. "Dat is ook een van de redenen dat we de toepassing gebruiken. Het is makkelijk in gebruik, ook bij vertalingen."

Dikke handleiding

Mensen die een slimme thermostaat bestellen, kregen daar voorheen een 'dikke handleiding bij', zegt Van der Horst. "Die belandt op zolder. En updates van onze software kunnen we er niet in verwerken."

Via een online managementsysteem kan het bedrijf zelf plaatjes, teksten en updates invoeren en op de website en app verwerken. "Ik vind dit een vernieuwende oplossing. Het bespaart ons de productie van de handleiding en is altijd makkelijk te vinden."

Tweede markt

Er is daarnaast een tweede interessante markt voor SwipeGuide. "Sinds eind 2017 werken we aan een groeiende vraag naar handleidingen in de industrie", zegt Schneyder.

Dan gaat het bijvoorbeeld om werkinstructies voor fabrieksmedewerkers in de voedselindustrie. "We werken aan pilots met drie grote multinationals. Ik mag helaas nog geen namen noemen, maar onze software draait in tientallen fabrieken over de hele wereld."

Machine ontkalken

Miniatuurvoorbeeld

Dat werkt zo: medewerkers die bijvoorbeeld de verpakkingsmachines bedienen kunnen een qr-code op de machine scannen, met een iPad of telefoon. Vervolgens krijgen ze uitleg over wat er gedaan moet worden, zoals een onderdeel vervangen of een machine ontkalken.

"In principe heb je geen verdere uitleg of instructie nodig. Wel kunnen medewerkers de werkvoorbereider direct van digitale feedback voorzien over de voortgang", zegt Schneyder. Een efficiënter proces moet bedrijven tijd en geld besparen. Daarvoor nemen ze bij SwipeGuide een abonnement af van enkele tientjes tot zo'n 2.500 euro per maand.

Concurrentie

Het kleine team van twaalf mensen wil dit jaar in omzet verdubbelen en droomt internationaal. "We hopen de huidige pilotbedrijven als betalende klanten te laten tekenen in de komende maanden. De investering gaat vooral naar de ontwikkeling van ons product", zegt Schneyder, die in 2019 de eerste winst hoopt te maken.

Volgend jaar wil SwipeGuide uitbreiden in Europa en de VS. "We zijn gevestigd in B.Amsterdam, een bedrijfsverzamelgebouw met een afdeling in New York. Via hen willen we ons ook in Amerika vestigen om de markt daar te kunnen betreden", aldus de ondernemer die zegt al gesprekken te voeren met bedrijven in de VS.

Het jonge bedrijf hoopt de concurrentie, zoals het Amerikaanse Dozuki, voor te blijven met eenvoud. "Ze zijn erg technisch en werken niet in de cloud. Je hebt training nodig om het te kunnen gebruiken", zegt Schneyder. "Bij ons is het klik en go. Dit is een grote markt en er zijn weinig spelers."

`