Economie

Supermarkt Hoogvliet breidt bezorging uit: 'Het gas gaat er vol op'

27 februari 2018 15:27 Aangepast: 07 maart 2018 05:27
Een Hoogvliet-supermarkt in Alphen aan den Rijn. Beeld © ANP

Supermarktketen Hoogvliet heeft jaren gesleuteld aan een manier om boodschappen thuis te bezorgen tegen zo laag mogelijke kosten, en dat is gelukt. Daarom gaat de supermarkt het gebied binnenkort flink uitbreiden. "Wij gaan nu echt goed doorpakken, het gas gaat er vol op."

Ophalen van boodschappen kan al bij vrijwel iedere winkel van Hoogvliet. Bezorgen kan ook al een paar jaar, onder andere in de buurt van Den Haag, Dordrecht en Alphen aan den Rijn. Binnenkort komen daar Hazerswoude-Rijndijk en omgeving, Gouda, Bodegraven, Boskoop, Waddinxveen en Reeuwijk bij.

In maart worden de eerste regio's toegevoegd aan het bezorggebied. Gouda is het eerst aan de beurt.

Hoogvliet wil met het uitgebreide bezorggebied vooral klanten aan zich binden en extra service bieden, zegt Sebastiaan van Duijn, hoofd marketing en e-commerce bij de supermarkt. 

Veel gezinnen

De gebieden waar wordt uitgebreid zijn onder andere gekozen omdat er veel gezinnen wonen. Voor de bevoorrading heeft Hoogvliet een eigen distributiecentrum opgezet. Bezorgen gebeurt met elektrische tuktuks, in moeilijker bereikbare gebieden met elektrische vrachtwagens en soms ook met PostNL.

Het is de bedoeling om zo efficiënt mogelijk te werken, zegt Van Duijn. De wagens moeten vol zitten. "Wij vinden het geen probleem als spullen van EkoPlaza naast ons in de bus staan."

Kostbaar

Rijk denkt Hoogvliet niet te worden van de bezorgbusiness. "Thuisbezorgen is een kostbare exercitie", zegt hij. Maar door de manier waarop Hoogvliet het bezorgdmodel heeft opgezet blijven volgens Van Duijn de kosten binnen de perken. "Wij kunnen groeien zonder dat de kosten door het dak gaan."

Hoe kostbaar het bezorgen van boodschappen is voor Hoogvliet blijft onduidelijk. Over marges wil hij niets zeggen. Ook ziet Hoogvliet geen toekomst in een volledige overstap op online bezorging. "Wij zijn gewoon een supermarkt die ook thuisbezorgt."

Lastige markt 

Maar is dat wel een goed idee, inzetten op uitbreiding? Er lijkt door de hoge kosten geen droog brood te verdienen met bezorging boodschappen.

"Het blijft een lastige markt", zegt Thijs Geijer, sectoreconoom groothandel en detailhandel food. Volgens hem zal het thuisbezorgen van boodschappen een nichemarkt blijven.

Op het moment is de omzet uit online bestellingen volgens ING ongeveer 3 procent van de in totaal ongeveer 36 miljard euro die vorig jaar werd gehaald door supermarkten. Het economisch bureau baseert zich daarbij op cijfers van onderzoeksbureau GfK. In de komende tien jaar kan dat marktaandeel groeien naar 5 tot 10 procent, voorspelt hij op basis van eigen onderzoek.

Veel supermarkten stappen in thuisbezorgen omdat ze bang zijn dat ze de boot missen, zegt Geijer. "Consumenten zijn gewend dat er wordt thuisbezorgd", zegt hij. En dus verwachten ze dat ook van hun supermarkt.

Kannibaliseren op eigen winkels

Maar of het verstandig is als er misschien geen winst wordt gemaakt? "Vanuit een economisch oogpunt is dat moeilijk te zeggen", aldus Geijer. Bezorgen kost gewoon meer dan boodschappen verkopen in een winkel.

Bovendien moet je opletten dat je niet kannibaliseert op verkopen van fysieke winkels waar wel goede marges zijn te halen zijn, stelt hij. "Het is vooral interessant als je gaat bezorgen in een gebied waar je zelf nog geen supermarkten hebt."

'Hooguit kostendekkend' 

Het model van Hoogvliet is volgens Hans van Tellingen, eigenaar van onderzoeksbureau Strabo dat samen met Supermarkt & Ruimte onderzoek doet naar de bezorgmarkt voor boodschappen, het enige model dat toekomst heeft. Dat komt door de klantbinding die het met zich meebrengt. Ook Spar en Plus bezorgen volgens hem thuis als extra service en niet als verdienmodel.

"Het blijft een nichemarkt waar óf vanuit het bedrijf geld bij moet óf een specifieke bijdrage voor bezorging bij moet", zegt hij. Hoogvliet rekent een minimum bestelbedrag van 50 euro plus 4,99 bezorgkosten. "Dat wordt hooguit kostendekkend. En waarschijnlijk verliesgevend."

'Nog steeds heel weinig'

Uit de meest recente peiling van Strabo en Supermarkt & Ruimte uit november 2017 blijkt dat 1,6 procent van de supermarktomzet uit online bestellingen komt. Een percentage dat lager ligt dan de conclusies van GfK door een verschil in onderzoeksmethode. 

Een jaar eerder was dat volgens het Strabo-onderzoek nog 1,3 procent, toch een stijging van 23 procent. Maar dat volgens Van Tellingen niet iets om blij van te worden. "23 procent van heel weinig is nog steeds heel weinig."

Inpikken van de concurrentie

Intussen zijn er toch genoeg investeerders overtuigd dat er wel wat te verdienen is aan bezorgen. Online supermarkt Picnic bijvoorbeeld gaat uitbreiden naar Amsterdam en wil uiteindelijk in heel Nederland gaan thuisbezorgen. Picnic haalde in maart vorig jaar een investering van 100 miljoen euro op. In februari kwam er nog een online supermarkt bij: Stockon

Van Tellingen noemt het de Greater Fool Theory: Picnic, Albert Heijn en ook Jumbo zouden een deel van de markt willen inpikken van de concurrentie, ook als er verlies wordt gedraaid. "Ik doe iets doms, maar de concurrent doet het nog iets dommer en dan ben ik toch de winnaar."

`