Economie

Kruidvat wil Frankrijk veroveren met 'Hollandse prijzen'

23 november 2015 12:11 Aangepast: 23 november 2015 13:10

De Nederlandse drogisterij Kruidvat opent een winkel in Frankrijk. En dat is best spannend, want de Fransman gaat niet zo gauw naar een drogisterij.

Dat zal nog een hele klus worden voor de Fransen, het goed uitspreken van de naam Kruidvat. Want die Hollandse naam blijft gewoon boven de uitgang hangen, zelfs bij de nieuwe locatie in Lille.

Hele stap
De Franse stad is vooral uitgekozen vanwege de geografische ligging: lekker dicht bij België, waar Kruidvat ook al vestigingen heeft. Toch zijn de verschillen groot: de Fransman is niet echt gewend om een drogisterij in te stappen.

"De Fransen gaan eerder naar hypermarchés of de apotheek. Een drogisterij is nieuw voor hen, dus dat is wel een uitdaging”, zegt Kruidvat-ceo Gerard van Breen tegen RTL Z. Met een flinke lokale foldercampagne en de slogan 'De merken waar de Fransen dol op zijn, voor Hollandse prijzen' gaat Kruidvat proberen de nieuwe klanten te overtuigen.

Relevant blijven
Gaat het goed in Lille, dan wil Breen zeker nog meer Kruidvats openen in Frankrijk. Verder zijn er nog geen uitbreidingsplannen; het merk moet, gezien alle veranderingen in winkelgedrag, vooral relevant blijven. "De consument shopt anders, oriënteert zich anders. Dus in de retail moet je je met de nodige vaart aanpassen aan de realiteit. Het is nu, meer dan ooit, belangrijk om je merk relevant te houden."

Ook andere oer-Hollandse merken gingen de afgelopen jaren de grens over. Albert Heijn opende zijn deuren in België. Hema zet stappen in Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore