Economie

Delft Hyperloop verwacht snelheidsrecord met nieuwe pod

21 februari 2018 13:37 Aangepast: 03 maart 2018 14:02

Delft Hyperloop is ervan overtuigd dat het met het ontwerp van een nieuwe Hyperloop Pod het wereldsnelheidsrecord voor de hyperloop kan breken.

"Het huidige record staat op 384 kilometer per uur. Dat gaan we ruim breken", zegt Thymo Vlot van Delft Hyperloop, het team van de Technische Universiteit Delft dat werkt aan het supersnelle transportsysteem. Vlot en de andere studenten van Delft Hyperloop hebben dinsdagavond het ontwerp van hun nieuwe Hyperloop Pod gepresenteerd. 

Wat voor snelheid Delft Hyperloop later dit jaar bij een testrit bij Los Angeles denkt te gaan neerzetten, wil Vlot nog niet zeggen. "We willen onze concurrentie nog niet al te wijs maken." In totaal zijn er wereldwijd twintig teams die een pod bouwen om deel te nemen aan de door SpaceX georganiseerde Hyperloop Pod-competitie.

Razend tempo

Doel van de competitie is om de snelste Hyperloop Pod te maken. Wie daar het beste in slaagt, moet blijken op 22 juli als de verschillende teams het tegen elkaar opnemen op het door SpaceX gebouwde Hyperloop-systeem in de buurt van het hoofdkantoor in Hawthorne. "Uiteindelijk is het de bedoeling dat de pods in de hyperloop een snelheid krijgen van 1200 kilometer per uur, maar de buis bij Hawthorne is te kort om dergelijke snelheden te halen", zegt Maaike Hakker, chef marketing van Hyperloop Delft, tegen Bright.

Die hoge snelheid kan worden bereikt doordat de capsules door een bijna-vacuüm tunnel worden geschoten en dus nauwelijks hinder ondervinden van luchtweerstand. Elke pod moet ruimte bieden aan 18 passagiers die dankzij het systeem in de toekomst in razend tempo van de ene naar de andere plaats kunnen worden vervoerd.

Veiligheid

De snelheid van de pods mag niet ten koste gaan van de veiligheid. Daarom rusten de ontwerpers uit Delft hun pod onder meer uit met een fail-safe remsysteem, waardoor de capsule meteen tot stilstand komt als er iets misgaat.

Delft Hyperloop is vorige week met de productie van de nieuwe pod begonnen. "In tegenstelling tot vorig jaar moeten we dit jaar ook zorgdragen voor onze eigen aandrijving", vertelt Vlot. In april en mei gaan de ontwerpers testen.

"Met computersimulaties hebben we al berekeningen uitgevoerd om vast te stellen of ons ontwerp bijvoorbeeld wel sterk genoeg is. Nu moeten we gaan kijken hoe het in de praktijk gaat", aldus Vlot.

Traject in Flevoland

Startup Hardt, dat vorig jaar werd opgericht door toenmalige teamleden van Delft Hyperloop, heeft vorige week een investering van bijna 1,3 miljoen euro binnengehaald. Dat geld wil Hardt investeren in nieuw talent dat onder andere nodig is om een testtraject in de Flevopolder te bouwen.

Bron: Bright.nl

`