Economie

Meer passagiers, meer vluchten: 'We moeten wel gaan kiezen'

31 januari 2018 02:00 Aangepast: 23 februari 2018 02:56
Beeld © ANP

Het aantal vliegbewegingen van en naar Nederlandse luchthavens is afgelopen jaar opnieuw gegroeid. Ook het aantal passagiers nam weer toe. Maar hoeveel groei kan Nederland aan? "Er is geen fysieke grens, maar wel een qua geluid- en milieuoverlast", zegt luchtvaartdeskundige Hans Heerkens.

Amsterdam Schiphol, Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport zijn het afgelopen jaren allemaal gegroeid. Zij zagen het aantal vliegbewegingen toenemen en vervoerden of meer passagiers, of meer vracht, zo blijkt uit het Dossier Luchtvaart dat het CBS vandaag heeft gepubliceerd.

In cijfers gaat het om 646.000 vliegbewegingen van en naar Nederland, een toename van 3,2 procent ten opzichte van 2016. In totaal kwamen 76,2 miljoen passagiers aan of vertrokken vanaf deze luchthavens. In 2016 waren dat er 70,3 miljoen.

Vakantievervoer

"Vakantievervoer is goed voor 71 procent van het vliegverkeer", zegt Heerkens, die als luchtvaarteconoom ​verbonden is aan de Universiteit Twente. En daar zijn de 'veel te lage' ticketprijzen weer de oorzaak van, zegt hij.  

Die groei kwam niet alleen Schiphol toe. Van alle vliegvelden groeide Groningen Eelde het sterkst. Hoewel er vanaf Maastricht Aachen minder passagiers vervoerd werden, werd er vanaf dit vliegveld weer meer vracht vervoerd. Hoeveel vliegbewegingen kan Nederland aan? 

Miniatuurvoorbeeld

"Er is op de korte termijn geen fysiek limiet", zegt Heerkens. "Wel zitten er grenzen aan de hoeveelheid geluidsoverlast en de belasting voor het milieu." Zo barst Schiphol nu al uit zijn voegen.

Maximum aantal vluchten

De luchthaven handelde vorig jaar 3,7 procent meer vluchten af dan een jaar eerder en 7,7 procent meer passagiers, in totaal 68,4 miljoen. Het aantal vliegbewegingen kwam uit op 496.747.

Bouwplannen voor een nieuwe terminal (goed voor 14 miljoen passagiers) zijn al gepresenteerd, maar zo hard mag de luchthaven nog niet groeien. Tot 2020 geldt een maximum van 500.000 vliegbewegingen. Dat wil overigens niet zeggen dat de luchthaven helemaal niet kan groeien (er is nog ruimte qua bezettingsgraad en vliegen met grotere toestellen). 

Lelystad moet drukte opvangen

Lelystad Airport moet vanaf april 2019 een deel van de Schipholvluchten opvangen. Dit tot groot protest van omwonenden. Omwonenden van Eindhoven Airport zitten ook niet te wachten op uitbreiding, zegt luchtvaarteconoom Eric Pels, verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

En dan? "Net zoals de afgelopen jaren, kan de overheid niet anders dan regels en wetten oprekken en aanpassen", zegt Pels. "Er zijn gewoon weinig alternatieven."

Miniatuurvoorbeeld

Protest tegen de uitbreiding van vliegveld Lelystad. (Foto: ANP)

Kiezen tussen groei en milieuschade

Nederland, en Schiphol, moeten volgens hem een keuze gaan maken. "Als je niet kiest voor groei betekent dat minder internationale bedrijven die zich hier zullen vestigen en verlies van werkgelegenheid. Dat moet je wel kunnen compenseren." Hoe groot de economische schade zou zijn, is volgens hem niet bekend.     

Ook moet er gekozen worden wat de luchthaven belangrijke bestemmingen en maatschappijen vindt en hoe die dan bediend moeten worden. "Als je kijkt naar Brussel, daar zijn ook maatschappijen verdwenen, zoals bijvoorbeeld Sabena. De luchthaven lijdt daar niet meer onder."

Luchthaven in zee

Kiezen voor een middellangetermijnvisie is volgens Heerkens het beste. "Maar dan moet de politiek echt kiezen en zich hier aan houden. Niet zoals nu een grens trekken bij het aantal vliegbewegingen en dat weer proberen op te rekken."

Te ver vooruit denken kan volgens hem weer niet. Daarvoor zijn er te veel ontwikkelingen in de sector gaande. "Over dertig jaar zorgen vliegtuigen misschien al voor minder lawaai doordat ze stiller zijn en sneller hoger kunnen vliegen. Of komt er een luchthaven in zee."

Dit soort scenario's zijn volgens hem echt niet gek. "In 1920 toen Schiphol enkel diende als landingsplaats voor de eerste lijndienst van de KLM had niemand bedacht om een luchthaven te bouwen voor miljoenen passagiers. Nu behoort Schiphol tot de grootste drie van Europa." 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van