Economie

Webwinkel mag je mogelijk niet meer weigeren op basis van je woonplaats

06 februari 2018 05:43 Aangepast: 06 februari 2018 06:29
Beeld © Getty Images

Tickets, kleding of een huurauto bestellen op een buitenlandse website en vervolgens doorgeleid worden naar een Nederlandse site met minder of duurdere producten: dat behoort binnenkort waarschijnlijk tot het verleden.

Vandaag stemt het Europese parlement over regels die een eind moet maken aan deze frustratie voor online shoppers.

Wie kent het niet: je zoekt iets op een site in het buitenland, maar wordt vervolgens automatisch omgeleid naar de Nederlandse variant van de site. Het klinkt misschien niet als zo'n heel groot probleem, maar de gevolgen kunnen groot zijn, vertellen ze bij de Europese consumentenbelangenbehartiger BEUC.

Buitenlandse bedrijven konden klanten uit Nederland namelijk discrimineren op basis van hun woonplaats, nationaliteit of Nederlandse bankpas, legt Johannes Kleis van BEUC uit. "Daar is de consument de dupe van, want die kan geen goedkopere producten in het buitenland zoeken of het aanbod is kleiner", zegt hij.

'Muur is nu weg'

"Dat zou niet moeten: als bedrijven overal in de EU kunnen verkopen, dan moet de consument overal kunnen kopen en mag het feit dat je in Nederland woont, geen criterium zijn om 'nee' te verkopen", aldus Kleis. "Die muur waar je als consument tegenaan liep, is nu weg."

In het Europees Parlement wordt vandaag gestemd over het voorstel, dat een einde maakt aan het al dan niet accepteren van klanten op basis van waar ze wonen, hun nationaliteit of het land van hun bank. Over het voorstel is al jarenlang onderhandeld door EU-parlementariërs, de Europese Commissie en de regeringen van alle lidstaten.

Een 'hamerstuk'

Die laatste moeten in maart nog wel hun goedkeuring geven, maar dat is in dit stadium van Europese besluitvorming een formaliteit, een 'hamerstuk', aldus Kleis. Woordvoerster Isabel Teixeira Nadkarni van het parlement laat weten dat de wet, mits die morgen wordt goedgekeurd, eind dit jaar in werking treedt.

Hoe mooi het ook klinkt: voor twee zaken biedt de wet geen oplossing. Dat bedrijven in het buitenland je niet meer kunnen weigeren als klant, is vooral prettig voor diensten of producten die niet vervoerd hoeven te worden. Want kleding kan bijvoorbeeld via de Spaanse site van een bedrijf wel goedkoper zijn, het verzenden ervan kost natuurlijk ook meer vanuit daar.

Uitzondering voor muziek, video en software

De nieuwe regels gelden niet voor digitale producten waar copyright op rust, zoals e-books, gedownloade muziek of software. Aanbieders ervan mogen die tegen verschillende prijzen blijven aanbieden in landen of besluiten om ze helemaal niet aan te bieden in bepaalde landen.

Ook aanbieders van tv-series, films of sportevenementen, zoals omroepen of een aanbieder als Netflix ontspringen de dans: zij mogen hun inhoud blijven blokkeren op basis van landsgrenzen. "Daarvoor ontbrak het aan politieke moed, de druk van de copyrightlobby was te groot", aldus Kleis.

'Denk na op welke markt je je richt'

Bij brancheorganisatie Thuiswinkel.org is men opgelucht dat er geen leveringsverplichting in de regels is opgenomen, want dat had tot veel gedoe en extra kosten kunnen leiden. "Stel je voor dat je jouw product in Griekenland móet leveren, als je je helemaal niet op deze markt richt", geeft woordvoerder Martijn Hos als voorbeeld. 

De regels zijn een mooie gelegenheid voor bedrijven om 'goed na te denken' waar ze zich op richten, aldus Hos. "Als je jouw website in het Engels vertaalt, dan wek je daarmee misschien de suggestie dat je in Groot-Brittannië levert, terwijl je dat helemaal niet doet." 

Bol.com: discussie 'niet heel relevant'

Bij Bol.com, een van de grootste webwinkelbedrijven van ons land, worden ze koud noch warm van de veranderingen. De discussie is niet 'heel relevant' voor het bedrijf, laat woordvoerster Marjolein Verkerk weten. Het bedrijf richt zich op Nederlandssprekende consumenten en heeft verder niet de ambitie om klanten buiten het Nederlandse taalgebied te werven.

Wie dat wil, kan wel via een vertaalknop informatie in het Engels krijgen, maar dat is vooral op expats gericht, al worden bestellingen ook naar het buitenland verstuurd. Het bedrijf rekent klanten in België geen andere prijs dan in Nederland, verzekert de woordvoerster nog. 

`