Economie

Takeaway kreeg 38 procent meer orders in 2017

10 januari 2018 07:37 Aangepast: 10 januari 2018 10:36
Beeld © ANP

Takeaway.com, de moeder van Thuisbezorgd.nl, ontving afgelopen jaar 38 procent meer bestellingen voor maaltijden dan in 2016. In Nederland steeg het aantal bestellingen met bijna een derde, tot 27,4 miljoen. In de zo belangrijke Duitse markt groeide het marktaandeel verder.

Dat heeft het bedrijf zojuist bekendgemaakt in een tussentijdse trading update. Wat de ordergroei betekent voor de omzet en het resultaat wordt later pas duidelijk, bij de presentatie van de jaarcijfers op 28 februari.

Jos Versteeg van InsingerGilissen noemt Takeaway.com 'een prachtige belegging'. Maar hij vindt weI dat de koers heel hard is opgelopen. Hij wacht dan ook liever tot de koers een keer daalt: 'het is een leuk aandeel om in portefeuille te hebben'.

Versteeg vindt het aandeel wel erg riskant, maar volgens hem is het mooie dat als het niet loopt zoals Takeaway denkt, het altijd nog een mooie overnamekandidaat is.

Groei in het buitenland

In Duitsland steeg het aantal orders met 38 procent naar 23,9 miljoen. Het bedrijf is verder actief in België, Oostenrijk, Luxemburg, Polen en Zwitserland en bezorgde ook in die landen veel meer maaltijden dan een jaar eerder: 55 procent meer om precies te zijn.

Takeaway zag de groei in de laatste drie maanden van 2017 iets afvlakken. In het vierde kwartaal werden 19,2 miljoen bestellingen ontvangen, 30 procent meer dan een jaar eerder. Maar volgens het bedrijf steeg het aantal orders in het laatste kwartaal van 2016 'bijzonder hard', als gevolg van hogere marketinguitgaven.

Marktaandeel Duitsland groeit

Nog steeds is Nederland de belangrijkste markt voor Takeaway.com. Duitsland is de andere belangrijke markt. Naar eigen zeggen steeg het marktaandeel in Duitsland. Het zou inmiddels 20 procent groter zijn dan de nummers twee en drie samen. Takeaway.com denkt dat het de voorsprong in 2018 verder kan uitbouwen.

Ook in Oostenrijk, België en Polen zegt het bedrijf marktleider te zijn. Vooral voor de Poolse markt ziet Takeaway.com het positief in. Het ziet Polen als een belangrijke groeimarkt op de langere termijn.

In Frankrijk ziet Takeaway.com geen mogelijkheden meer. Vanaf volgend maand trekt het er zich dan ook uit terug. Takeaway.com behaalde hier een relatief kleine omzet van maar enkele duizenden orders per maand.

`