Economie

Vuurwerkverkoop: drie dagen aanpoten, maar wel lucratief

27 december 2017 15:36 Aangepast: 27 december 2017 21:32
Ondernemer Gijs de Haan showt het vuurwerk dat hij verkoopt. Beeld © Gijs de Haan

Morgen gaat de verkoop van vuurwerk weer van start in honderden fietshandels, feestwinkels en bouwmarkten in het land. Voor sommige ondernemers is de verkoop van vuurwerk slechts een leuk extraatje, maar voor anderen is het 'pure noodzaak'.

Donderdag is de aftrap van drie razend drukke dagen voor de ongeveer 1300 ondernemers die legaal knal- en siervuurwerk verkopen. Omdat oudjaarsdag dit jaar op een zondag valt, start de verkoop een dag eerder.

"Het is drie dagen flink aanpoten, maar dan loont het wel", vertelt Gijs de Haan van de gelijknamige Hubo-vestiging in Ouderkerk aan de Amstel. "Als we een goed jaar draaien, is dat 8 à 9 procent omzet." Hoeveel dat in euro's is, wil hij niet zeggen. Ook de winst wil hij alleen in percentages uitdrukken: "Ga maar uit van tussen de 40 en 50 procent bruto winstmarge. Wat er onder de streep overblijft is een leuke gevulde boterham."

Halve ton extra omzet

De gemiddelde extra omzet die de verkoop van vuurwerk oplevert, is per winkel zo'n 50.000 euro, zegt Leo Groeneveld van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN). "Het verschilt per winkel, voor de een is het pure noodzaak waarmee het jaar wordt goedgemaakt, voor de ander een leuk extraatje."

Miniatuurvoorbeeld

Acht procent van het vorig jaar verkochte vuurwerk was knalvuurwerk, de rest sier. (Foto: ANP)

Hij benadrukt dat het geen kwestie is van drie dagen verkopen en dan de kassa opmaken. "Er gaat veel voorbereiding aan vooraf, zoals zorgen voor de opslag en voldoen aan alle veiligheidseisen", aldus Groeneveld.

'Het blijft net leuk'

De Haan beaamt dat: "We moeten de vuurwerkkluis en het verkooppunt laten keuren en extra personeel inhuren. Daarnaast zijn we de boel al twee weken aan het verbouwen." Vooral door de strengere regelgeving is het volgens hem niet meer zo lucratief: "Het blijft net leuk, wat er onder de streep overblijft."

Ook bij Dam Feestwinkel in Amsterdam is de vuurwerkverkoop hard werken. "We hebben drie keer zo veel personeel en nog veel meer extra klanten", vertelt medewerker Pim Santhuizen. "Op de laatste dag staat de winkel echt urenlang compleet vol."

Miljoenenbusiness

De meeste klanten komen bij hem speciaal voor het vuurwerk, maar sommigen nemen daarnaast een extra hoedje of toetertje mee voor als ze een feestje hebben, aldus Santhuizen. Hoeveel extra omzet het vuurwerk oplevert, weet hij niet.

De verkoop van vuurwerk is een miljoenenbusiness. Vorig jaar kwam de omzet uit op 67 miljoen euro, schatte de vuurwerkbranche. Gemiddeld gaven vuurwerkliefhebbers vorig jaar 48 euro per persoon uit, meldde ING op basis van een enquête.

Vuurwerk is overigens niet alleen qua opbrengst een miljoenenbusiness, dat geldt ook voor de schade die rotjes en vuurpijlen veroorzaken: 

`