Economie

Talpa verkoopt belang Telegraaf Media Groep aan Mediahuis

01 december 2017 19:53 Aangepast: 01 december 2017 20:03
John de Mol vorige week bij de presentatie van zijn Talpa-plannen. Beeld © ANP

De overnamestrijd rond de Telegraaf Media Groep (TMG) is eindelijk afgerond. John de Mol verkoopt zijn minderheidsbelang van iets meer dan 29 procent in TMG na een lange strijd aan het Vlaamse mediabedrijf Mediahuis.

Tegelijkertijd verkoopt TMG zijn belang in Talpa Radio aan John de Mol's investeringsmaatschappij Talpa.

Overnamesom 81 miljoen

Mediahuis betaalt 6 euro in contanten per aandeel TMG aan Talpa. Dat is dezelfde prijs die Mediahuis eerder overhad voor de aandelen ten tijde van het openbare bod op TMG. De totale overnamesom voor het belang van Talpa komt neer op ruim 81 miljoen euro.

De drie betrokken partijen melden dat de koopprijs die Talpa in contanten betaalt voor het belang van 23 procent in Talpa Radio TMG een boekwinst van ruim 8 miljoen euro oplevert. De deals zijn volgens Talpa, TMG en Mediahuis onlosmakelijk met elkaar verbonden en moeten nog worden goedgekeurd door de medezeggenschapsraad van TMG.

Rust weer terug

De transacties hebben geen negatieve gevolgen voor de organisatie en de werkgelegenheid bij TMG. TMG-topman Marc Vangeel zegt dat de deal de rust weer bij het bedrijf terugbrengt, waardoor weer vooruitgekeken kan worden. "Dit bedrijf weer sterk en leidend maken, is en blijft ons belangrijkste doel."

De radiodeal is volgens Talpa van groot belang voor het net opgerichte overkoepelende mediabedrijf Talpa Networks. "Voor de uitrol van Talpa Network is het strategisch gezien van enorme waarde om alle aandelen van het radiobedrijf in bezit te hebben en daar hebben we op aangestuurd", zegt topman Pim Schmitz.

Mediahuis-eindverantwoordelijke Gert Ysebaert zegt blij te zijn met het einde van het proces. "We zullen met volle kracht de nieuwe koers voor TMG voortzetten. Dat is goed voor alle partijen."

`