Economie

Bierverkiezingen: listige marketing of eerlijk proefproces?

25 november 2017 09:48 Aangepast: 09 augustus 2019 13:11
Een jurylid beoordeelt bier tijdens de Brussels Beer Challenge. Beeld © Bart van der Perre

Wie wil dat nou niet: een speciaal biertje dat in allerlei verkiezingen is gekroond tot beste IPA, Triple of pilsner. Veel bierdrinkers zullen toch even in de verleiding komen, als een biertje een prijs heeft gewonnen. Maar hoe gaan deze verkiezingen in z'n werk en wat heb je er als consument aan?

Bierbrouwer Jopen uit Haarlem mailde dit jaar zeker acht keer met heugelijk nieuws over de prijzen die een van hun biersoorten had gewonnen.

Miniatuurvoorbeeld

En ook bij de Amsterdamse bierbrouwer Bird Brewery zijn ze maar wat trots op alle prijzen die ze winnen met hun bier.

Altijd prijs?

De European Beer Star, de World Beer Awards, de World Beer Cup en de Brussels Beer Challenge zijn de bekendste verkiezingen. Het aantal categorieën waarin de prijzen worden verdeeld varieert bij deze verkiezingen tussen de 60 en bijna 100 soorten. En in de categorieën worden ook nog eens gouden, zilveren én bronzen medailles uitgedeeld. Kortom: altijd prijs, lijkt het wel.

Maar dat is beslist niet het geval, legt bierkenner Rick Kempen uit. Hij is zelf verbonden als jurylid aan de Belgische Brussels Beer Challenge en in het dagelijks leven Bierambassadeur bij Bier&Co, dat bier levert aan onder meer supermarkten.

Onafhankelijke jury

"Het verschilt per type wedstrijd", vertelt hij. Bij een goed georganiseerde wedstrijd is er een onafhankelijke jury, met mensen die veel over bier schrijven én belangrijker nog: niet verbonden zijn aan een commerciële brouwer. "Dan zou de slager zijn eigen vlees keuren, dat soort wedstrijden zeggen me niets."

Behalve een betrouwbare jury zijn ook de deelnemers van belang, als er geen 'interessante brouwerijen' meedoen, heeft de verkiezing 'geen waarde', aldus Kempen.

Zo werkt de jury:

Om zeker te weten dat de jurering eerlijk verloopt, worden de bieren in een aparte ruimte bewaard. "Ze worden genummerd en gelabeld en alleen de organisatie weet welk bier van welke brouwer is", vertelt Kempen hoe het bij de Belgische verkiezing gaat. "Vervolgens wordt het ingeschonken en uitgeserveerd door ingehuurd horecapersoneel, dat ook niet weet welk bier welk is."

Miniatuurvoorbeeld

De jury aan het werk bij de Brussels Beer Challenge. (Foto: Bart van der Perre)

Het jurylid dat test, weet alleen welke stijl het bier is en het nummer. Hij beoordeelt vervolgens of het bier is gebrouwen zoals dat moet en dat gaat aan de hand van kleur, geur, smaak, mondgevoel en ook de troebelheid. "Als je een pilsner moet beoordelen en die moet van koper- tot goudblond zijn en kraakhelder, en het bier dat je test is donker en troebel, dan zijn dat meteen veel strafpunten", geeft Kempen als voorbeeld.

De belangrijkste reden voor bierbrouwers om mee te doen is dat een onafhankelijke jury oordeelt over het bier en ook feedback geeft, vertellen Michel Ordeman van het Haarlemse Jopen en Ralph van Bemmel van Bird Brewery uit Amsterdam. De directeur van de Haarlemse brouwerij raadt het alle beginnende brouwers dan ook aan om mee te doen, al was het maar om fouten in het brouwproces te ontdekken. 

'Supertof schouderklopje'

"Zeker als je meer wint, dan blijkt dat je stabiel aan het brouwen bent", vertelt Van Bemmel. "Het is ook echt supertof als je prijzen pakt in een categorie waar tientallen bieren aan meedoen." Dat wordt beaamd door Ordeman: "Het is ook gewoon een schouderklopje voor het team."

Miniatuurvoorbeeld

Lydian Zoetman (links) en Michel Ordeman (tweede van rechts) van Jopen zijn blij met het goud voor hun Johannieter in de categorie 'Wheat - Dunkel Weizen(doppel)bock'. (Foto: Bart van der Perre)

Dat eventuele foutjes in het brouwproces er dankzij de verkiezingen uit worden gehaald, is de grootste winst voor de consument, denkt Kempen. "Als een soort vaak wint, dan kun je erop vertrouwen dat de brouwerij goed bier maakt. Of je het lekker vindt, is een tweede", zegt Kempen.

Niet iedere prijs is hetzelfde

Wel is belangrijk dat je aan de juiste verkiezing meedoet, vertellen de brouwers en Kempen onafhankelijk van elkaar. Geen van hen wil namen noemen, maar er zijn ook verkiezingen waar iedere deelnemer beloond wordt met een medaille of certificaat. "Daar wil je per se niet aan meedoen, als ik dat zou winnen zou ik het niet communiceren", zegt Van Bemmel zelfs.

Miniatuurvoorbeeld

Mede-oprichter Ralph van Bemmel (rechts) met compaan Rik van den Berg. (Foto: Bird Brewery)

Maar er speelt ook zeker een marketingmotief mee: "Het is toch fijner als je zelf niet hoeft te zeggen dat je een lekker bier brouwt, maar kunt zeggen dat het prijzen wint" aldus Van Bemmel. Hij denkt dat het zeker meehelpt in de verkopen.

Dat is Ordeman roerend met hem eens, volgens hem zijn de prijzen die Jopen heeft gewonnen een 'wezenlijk onderdeel geweest van het succes'. "Wij hebben in een vroeg stadium laten zien dat we konden meedraaien qua kwaliteit."

Advies aan beginnende brouwers: doe mee

Het effect van alle prijzen is volgens hem inmiddels wel minder geworden voor Jopen. "De consument denkt inmiddels misschien ook 'daar heb je Jopen weer, die winnen toch altijd'." 

Toch doen lang niet alle bierbrouwers mee, vertelt Kempen zonder verder namen te willen noemen. "Ik denk omdat ze bang zijn dat ze geen medailles winnen."

Miniatuurvoorbeeld

Een jurylid aan het werk tijdens de Brussels Beer Challenge. (Foto: Bart van der Perre)

Kempen snapt dat niet helemaal, omdat de verliezers van deze verkiezingen niet genoemd worden. "Een brouwerij heeft niets te verliezen bij zo'n verkiezing. Want als je wint, dan word je bekend, maar als je verliest heeft dat geen consequenties", vertelt hij. Een van de redenen dat organisatoren dit volgens hem doen, is dat de jury dan onbevooroordeeld blijft ten opzichte van brouwers.

Verliezers publiceren? 'Ongepast'

Er speelt nog iets anders mee, laat directeur Luc De Raedemaeker van de Brussels Beer Challenge weten. "Dit is een vorm van respect naar de brouwers en bieren toe." Net als Ordeman en Van Bemmel zegt hij dat de verkiezing vooral bedoeld is om feedback te krijgen. "Het lijkt me dan ook ongepast om deze namen te communiceren", aldus De Raedemaeker.

Ordeman zelf zou er geen moeite mee hebben, als ook de verliezers worden gepubliceerd, maar snapt wel dat het voor anderen 'niet fijn is als dat naar buiten wordt gebracht'. "Het is leuk om te vieren, maar niet leuk als je niets hebt gewonnen", zegt hij.

Dat niet alle brouwers meedoen, is volgens Kempen wel jammer voor de consument: "Je weet wel wie er winnen, maar niet wie er niet aan mee hebben gedaan." Ook Ordeman vindt het jammer: "Als je overtuigd bent dat je het beste bier hebt, moet je ook meedoen." 

Inschrijfgeld

Bierbrouwers moeten betalen om mee te doen, het inschrijfgeld varieert van 160 euro (Brussel) tot 200 euro (European Beer Star). Dat is nodig om het evenement te organiseren, laat De Raedemaeker weten. De 'bescheiden winst' die ieder jaar geboekt wordt, gebruikt het bedrijf om andere evenementen te organiseren en reclame te maken voor de sector.

Miniatuurvoorbeeld

Het bier wordt in ongemerkte glazen uitgeserveerd. (Foto: Bart van der Perre)

Of de organisatoren van World Beer Awards en European Beer Star winst maken is onduidelijk. De Britse organisatie achter het eerste evenement wil geen antwoord geven op die vraag, de Duitse organisatie reageerde niet direct op vragen. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van