Economie

Foute gegevens gebruikt bij berekening overlast rond Lelystad Airport

17 oktober 2017 14:14 Aangepast: 17 oktober 2017 14:24
Beeld © Archieffoto ANP

In de onderzoeken over de gevolgen van grote passagiersvliegtuigen die van en naar Lelystad gaan vliegen, zijn verkeerde gegevens gebruikt. Omwonenden vrezen dat de geluidsoverlast hierdoor hoger zal zijn dan eerst werd aangenomen.

Er zitten 'enkele onvolkomenheden' in de gegevens die zijn aangeleverd voor de Milieu Effectrapportage (MER), erkent demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) in een brief aan de Tweede Kamer.

Een MER wordt gemaakt door een onafhankelijke commissie, om de effecten van bouwplannen van de overheid op het milieu te onderzoeken voordat er een besluit over wordt genomen. De gegevens zijn aangeleverd door het het Nationaal Luchtvaart- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en op basis van de MER is besloten dat Lelystad mocht uitbreiden. 

Er werden gegevens over de geluidsproductie van type vliegtuigen gebruikt die er nog helemaal niet waren, legt een woordvoerder van de staatssecretaris uit. "Daar is toen een gemiddeld geluidsprofiel voor genomen. Inmiddels is het vliegtuig er wel, en blijkt dat het in de praktijk meer lawaai maakt."

'Motorvermogen te laag ingeschat'

Die verklaring heeft hij niet eerder gehoord, vertelt Jan Rooijakkers van de stichting HoogOverijssel, de stichting die het ministerie wees op het gebruik van foute gegevens. Die worden ook gebruikt om te bepalen hoeveel geluid een vliegtuig maakt op ieder deel van het traject.

Dat is vooral belangrijk bij het horizontaal vliegen, omdat vliegtuigen van en naar Lelystad een lang gedeelte relatief laag moeten vliegen om verkeer voor Schiphol niet in de weg te zitten. 

Richtingen 'onlogisch'

Om de geluidshinder te berekenen, wordt onder meer naar het motorvermogen gekeken. "Wij hebben ontdekt dat bij een deel van de vluchten bij de horizontale stukken het motorvermogen op 30 procent is gezet", legt Rooijakkers uit. "Dat is vergelijkbaar met een taxiënd vliegtuig, maar om in de lucht te blijven, heb je 60 tot 70 procent nodig en dus meer herrie." 

De stichting kwam achter het gebruik van de verkeerde gegevens omdat ingenieur Leon Adegeest zelf ging rekenen. Hij was verbaasd dat de vluchten voor 80 procent richting het zuiden vertrekken, maar slechts 43 procent ook uit zuidelijke richting aankomt. 

'Overlast uit smeren'

"Het zijn vluchten die vooral naar Zuid-Europese vakantielanden gaan, dus het is onlogisch dat die met een grote bocht over de Noordzee weer terugkomen", legt Adegeest uit. "In theorie kan het, maar de lowcostcarriers die naar Lelystad gelokt moeten worden, zullen een half uur extra vliegen op een vlucht van anderhalf uur weigeren", denkt hij.

Dat de vliegrichtingen zo zijn vastgesteld, past volgens Adegeest 'heel mooi' om overal net binnen de normen te blijven en 'de overlast uit te smeren'.

Het gevolg van het gebruik van de verkeerde gegevens is volgens de stichting dat 56 procent van vluchten die op Lelystad zullen landen, meer geluidshinder zullen geven dan is berekend in de MER. De woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu kan niet zeggen of dit klopt.

Miniatuurvoorbeeld

De eerste fase van de uitbreiding van Lelystad Airport is begonnen. De contouren van de nieuwe landingsbaan en taxibanen zijn al zichtbaar. (Foto: ANP)

De gevolgen van het gebruik van verkeerde gegevens lijken volgens de staatssecretaris 'zeer beperkt'. Pas als er 45.000 vluchten landen of vertrekken wordt het gebied waar de geluidsoverlast het grootst is, groter. Het gaat, zo schrijft de staatssecretaris met veel slagen om de arm, waarschijnlijk om twee woningen. De planning is dat Airport Lelystad in 2043 45.000 vliegbewegingen verwerkt.

'Poging om te sussen'

"Dat de staatssecretaris zegt dat het niet veel effect heeft, is de zoveelste poging van de overheid om mensen te sussen. Het kan niet anders dan veel effect hebben, dat zij spreekt over 'onvolkomenheden' is een eufemisme", aldus Rooijakkers. 

Lelystad oplossing voor vol Schiphol

Het is de bedoeling dat het vliegveld in 2019 open gaat, om Schiphol te ontlasten. Dat vliegveld zit bijna aan het maximum van 500.000 vliegbewegingen per jaar. Volgens Dijksma heeft het opnieuw laten controleren van de MER geen gevolgen voor de opening van het vliegveld, 1 april 2019.

Dijksma verwacht dat er in november nieuwe berekeningen zijn, iets waar Rooijakkers grote vraagtekens bij zet: "Zij laat de MER commissie onderzoek doen. Die is onafhankelijk en gaat over zijn eigen studies. Wanneer die klaar is, is aan de commissie." 

"Wij rekenen op het gezonde verstand van politici: de uitbreiding van Lelystad moet er niet doorheen gedrukt worden, voordat de herindeling van het luchtruim is geregeld", zegt Rooijakkers. Dat zal naar verwachting in 2023 zijn. 

Ook onderzoek naar Maastricht onder de loep

De fouten zijn aanleiding voor Dijksma om ook de berekeningen die zijn gebruikt bij het vaststellen van het aantal vluchten op Maastricht Airport extra te laten controleren. Dit vliegveld wordt verbouwd om grotere en zwaardere toestellen te kunnen laten opstijgen en landen

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van