Economie

FlickBike stopt met deelfietsen in Amsterdam, hoopt op comeback

06 oktober 2017 11:44 Aangepast: 16 oktober 2017 05:43
Een verdwaalde oBike in Amsterdam. Beeld © Botte Jellema

Startup FlickBike stopt ermee in Amsterdam. De aanbieder van deelfietsen gooit de handdoek in de ring nadat de gemeente bekend maakte alle deelfietsen van straat te halen.

"We stoppen, ja dat klopt. Maar niet omdat we dat zelf zo graag willen", licht oprichter en ceo Vikenti Kumanikin telefonisch toe. Deelfietsbedrijven moeten voor 20 oktober hun fietsen van de Amsterdamse straten halen. Doen zij dat niet, dan gaat de gemeente de fietsen wegknippen en krijgen de fietsbedrijven de rekening

Kumanikin is teleurgesteld over het besluit van de gemeente, die volgens hem in een half jaar tijd 180 graden is gedraaid. "Toen wij in februari begonnen, was de wereld heel anders. De gemeente was blij met een marktpartij die dit avontuur wilde proberen. 'Go for it', was de stemming", vertelt Kumanikin.

Verschillende belangen

Maar dat sloeg om toen grote marktpartijen uit Singapore en Denemarken - oBike en Donkey Republic - naar Amsterdam kwamen. "Omdat Amsterdam er geen beleid voor had, werd dat te spannend, met als enige uitweg een verbod", vat Kumanikin het samen. 

"De groei ging te hard in een moeilijke stad als Amsterdam waar de belangen zo verschillend zijn", vervolgt Kumanikin. Hij doelt op klagende bewoners van de binnenstad versus gebruikers van deelfietsen uit andere stadsdelen.

Klachten van 'binnen de ring'

Volgens hem is het verbod onder meer tot stand gekomen na 'tientallen klachten' van overlast van inwoners 'binnen de ring'. "Maar is dat reden om zo rigoureus op te treden, als er duizenden Amsterdammers onze fietsen gebruiken", vraagt hij zich af.

Hij heeft de gemeente naar eigen zeggen gevraagd om de klachten in te mogen zien, want 'dan kan ik het aanpakken', maar dat weigert de gemeente volgens hem. De gemeente laat desgevraagd weten dat de klachten uit de hele stad afkomstig zijn en dat het 'niet klopt' dat FlickBike de klachten niet mocht zien. 

'Spannende maanden'

De oprichter weet nog niet hoe het nu verder moet met zijn bedrijf: "Het worden spannende maanden, de kaarten zijn opnieuw geschud, we moeten snel aanpassen en doorgaan." Eerder deze week vertelde hij RTL Z nog dat hij zelfs een faillissement vreesde.

Hij hoopt in andere steden aan de slag te kunnen. Ook heeft hij de moed nog niet opgegeven voor de toekomst van zijn bedrijf in Amsterdam. Het verbod van de gemeente geldt totdat er nieuwe regels zijn, aldus een woordvoerster van de gemeente. "Als die er zijn, staan wij als eerste klaar met een plan", aldus Kumanikin.

'Geen paniekvoetbal'

Dat zal ook wel moeten, want er is 'heel veel geld' in het bedrijf geïnvesteerd. De laatste optie is om de fietsen dan maar te verkopen, maar dat is niet 'wenselijk'. "Geen paniekvoetbal, dit is een van de tegenslagen die je als startup kan krijgen", besluit Kumanikin.

Het Deense Donkey Republic was niet direct bereikbaar voor commentaar. In een eerdere reactie zei oBike tegen RTL Z dat het de komende weken hun fietsen in Amsterdam van de straat zal halen.

"En we zullen wij in gesprek blijven met de gemeente en actief bijdragen aan de marktconsultatie van de gemeente. In Rotterdam, en wellicht in andere steden, zullen we onze missie voortzetten."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`