Economie

Functioneringsgesprek moet en kan moderner

04 november 2015 18:21 Aangepast: 04 november 2015 19:26
Beeld © iStock

Ergens de komende maanden zal 'ie wel plaatsvinden. Het onvermijdelijke jaarlijkse functioneringsgesprek. Bijna iedere werknemer krijgt er mee te maken. Bijna niemand die het leuk vindt.

En dat zorgt ervoor dat bij veel bedrijven de gesprekken maar wat worden afgeraffeld. 'Het is een rituele dans geworden', zegt Charissa Freese van de Universiteit Tilburg. Zonde eigenlijk, want feedback is voor iedere werknemer en werkgever belangrijk. Microsoft en Deloitte hebben het gesprek zelfs helemaal afgeschaft.

Beoordeel je collega met een app
Het moet dus anders. En dat kan ook. Bedrijven als Booking.com, ING en Wolters Kluwer gebruiken een app om personeel te beoordelen. Dat kan heel goed werken, zeker twintigers en dertigers vinden het prettig om dagelijks feedback te krijgen. De app is veel meer gericht op het individu. En ook collega's mogen hun mening geven.

Beoordelen kan ook mis gaan
De nieuwe apps spelen in op een digitale wereld waar beoordelen heel normaal is. We recenseren met z'n allen hotels, restaurants en aankopen via internet. Apps zijn wel vaak anoniem en dat zorgde voor problemen bij de beoordelingsapp voor personeel van Amazon. Daar werden collega's namelijk anoniem weggepest.

Het programma Z Today dook dieper in de toekomst van het functioneringsgesprek:

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore