Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Economie

Brexit-effect: extra druk voor de douane

06 juli 2017 13:20 Aangepast: 15 oktober 2017 11:18
Het controleren van vrachtwagens in de Rotterdamse haven. Beeld © ANP

De Nederlandse douane krijgt het erg druk als de brexit een feit is. Omdat veel bedrijven die handel drijven met het VK ineens hun spullen langs de douane moeten laten gaan, levert dat zo'n 6,5 miljoen extra aangiftes op, verwacht accountantsbureau KPMG Meijburg.

Zelfs in het geval van een 'zachte brexit' met een vrijhandelsakkoord zullen bedrijven namelijk extra handelingen moeten verrichten, legt KPMG-partner Leon Kanters uit. Groot-Brittannië verlaat namelijk sowieso de douane-unie van de Europese Unie.

Zelfs als de onderhandelaars het eens worden over een vrijhandelsakkoord, dan nog moeten goederen die nu nog zonder formaliteiten per boot, trein of vliegtuig naar de overkant van het Kanaal gaan dan via de douane.

30 procent handel ging buiten douane om

Uit het onderzoek van Kanters, die zich baseert op interne berekeningen van de Douane, blijkt dat er heel veel bedrijven zijn die helemaal nog nooit met de douane te maken hebben gehad, omdat ze niet buiten de Unie handel drijven. Volgens hem is dertig procent van de handel met het Verenigd Koninkrijk nu niet bekend bij de douane, omdat dit niet hoeft.

Thumbnail

In de haven worden containers onder meer gecontroleerd met een speciale scanner. (Foto: ANP)

Als al deze bedrijven een uitvoerdocument moeten hebben voor hun goederen, vervolgens een vervoersverklaring, een inklaring en een invoerdocument, dan leidt dit tot grote vertraging, denkt Kanters.

Als er niet tijdig op wordt ingespeeld, bijvoorbeeld door het werven en opleiden van extra personeel, vreest Kanters vertragingen. "Filemeldingen op zee en in de lucht worden dan wellicht net zo gebruikelijk als nu op ons wegennet."

Ook vliegverkeer in de knel

Niet alleen goederen zullen mogelijk vertraagd worden, dat geldt ook voor reizigers naar bijvoorbeeld Londen. Die mogen niet meer in de EU-rij aansluiten op Schiphol, maar moeten zich melden in de rij voor reizigers van buiten de EU. 

Thumbnail

Ook op Schiphol controleert de douane goederen die ons land binnenkomen. (Foto: ANP)

Het kan nog erger, schetst Kanters. Want als er geen vrijhandelsakkoord gesloten wordt en er dus een harde brexit komt dan gelden de regels van de WTO, de wereldhandelsorganisatie. En dat betekent gestandariseerde douanetarieven die gelden voor alle 164 leden van de WTO.

'Nederland logistieke delta van Europa'

Van alle EU-leden wordt Nederland het hardst getroffen op het gebied van extra werk voor de douane en ook de inspectiediensten ILT en NVWA. "Nederland is de logistieke delta van de Unie dankzij Rotterdam en andere zeehavens en Schiphol", legt Kanters uit. 

Dat er na de brexit ook douanerechten geheven mogen worden, is volgens Kanters slechts 'een doekje voor het bloeden'. "Daarvan gaat 75 procent naar de Europese Unie en maar 25 procent naar het land dat de procedures uitvoert. Dat is nauwelijks genoeg om de kosten aan bijvoorbeeld infrastructuur te dekken", aldus Kanters.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van