Economie

Zo ziet de Nederlandse Tesla-fabriek er van binnen uit

26 september 2015 13:09 Aangepast: 26 september 2015 17:14
Beeld © RTL / Daniël Verlaan

Tesla-ceo Elon Musk opende gisteren zijn tweede Nederlandse Tesla-fabriek. RTL Z was erbij en mocht een kijkje nemen in het kolossale gebouw van 77.000 vierkante meter.

"Bent u wel van de pers", vraagt een beveiliger van Tesla als ik in mijn aftandse Volkswagen Lupo aan kom rijden. Na uren enkel dure elektrische bolides langs te hebben zien rijden, oogt mijn kleine Lupo wel héél erg klein. Al die beveiligers zijn ingeschakeld voor de grote lancering van de tweede Tesla-fabriek in Tilburg. Met een oppervlakte van 77.648 vierkante meter is het een gigantisch gebouw. "Parkeer zo ver mogelijk naar achteren", wordt er geroepen. Langzaam rijd ik langs alle Tesla's aan de zijkant, ieder met een eigen snellaadpaal.

450 auto's per week
De nieuwe fabriek is de tweede Nederlandse vestiging van Tesla. In augustus van 2013 werd de eerste Tesla-fabriek in Tilburg geopend, maar al snel bleek dat dit gebouw de productiecapaciteit niet aan kon. Door de nieuwe fabriek wordt de productiecapaciteit verdubbeld: van 225 naar 450 auto's per week. Tesla hoopt dit jaar 55.000 auto's te verkopen.

Thumbnail

Op dit moment verkoopt Tesla de Model S, die in verschillende uitvoeringen op de markt komt. De Model S is een elektrische sedan die in drie seconden de 100 kilometer per uur haalt. Daarnaast is de auto voorzien van allerlei technische snufjes, zoals het automatisch veranderen van rijstrook of het aanpassen aan de snelheid van het verkeer om je heen. In het midden van het dashboard zit een groot scherm waarmee de auto kan worden bestuurd.

Accu's en body's
De twee fabrieken van Tesla bieden werk voor honderden mensen. Er is opnieuw voor Tilburg gekozen vanwege de ligging. Zo is er op 400 meter een haven waar de boten vanuit de Rotterdamse haven aanmeren en de containers met auto-onderdelen lossen. Daarnaast ligt Tilburg in de buurt van Eindhoven, waar veel knappe koppen studeren die mogelijk aan de slag kunnen gaan bij Tesla. De fabriek bestaat namelijk niet enkel uit productiemedewerkers, maar ook uit technici die aan de software of specifieke autotechnieken werken.

Thumbnail

In een karretje worden de journalisten door de grote fabriek rondgereden. In plaats van de auto's hier helemaal from scratch op te bouwen, worden ze in Nederland voor de verkoop geassembleerd. Zo ontvangt Tesla de body's van de Model S, alleen dan zonder accupack, aandrijflijn, achteras, software en vloeistoffen.

Thumbnail

Door de Model S-auto's in Nederland te assembleren, kan Tesla de auto's nog in zijn eigen fabriek testen voordat ze worden verkocht. Als de geassembleerde auto vanuit Californië naar Nederland worden verscheept, zijn die testen niet meer mogelijk. Daarnaast is dat transport een stuk duurder door alle belastingen. Deze belastingen zijn minder hoog voor het verschepen van auto-onderdelen.

Thumbnail

Testen en testen
Als de auto is geassembleerd, wordt de laatste software geüpload en de vloeistoffen, zoals de remvloeistof, aangevuld. Dan volgen er allerlei testen. Eén van de eerste testen is de oplaadtest. Hier wordt gekeken of de accu's van de Model S zich snel genoeg kunnen vullen met energie.

Thumbnail

Na enkele testen met de accu's, gaat de auto in een soort grote wasserette. Hier krijgt de Model S onder andere te maken met zware regen en windstoten. Er wordt gekeken hoe de sensoren reageren en of er complicaties optreden.

Thumbnail

Na de 'wasserette' ontstaat er een grote rij met Model S-bolides die staan te wachten op een rondje op de testbaan. Het 750 meter lange circuit bestaat uit een normale asfaltweg en een speciale weg die hobbels in de weg simuleert. Hier voeren getrainde ex-coureurs testen met het geluid, de trillingen, hardheid en autopilot uitgevoerd. Omdat de auto's geen uitlaatgassen uitstoten, kan er gewoon in de fabriek worden gereden.

Thumbnail

Als alle testen zijn afgerond, is de Model S klaar om naar de koper te gaan. Elke dag levert de fabriek 90 auto's op, die naast Nederland ook in België, Frankrijk en Duitsland worden verkocht. Inmiddels heeft Tesla meer dan 80.000 elektrische auto's aan klanten geleverd.

Model 3
Musk denkt dat de toekomstige goedkopere auto, de Model 3, ook in Tilburg wordt geassembleerd. De Model 3 kost met een verwachte prijs van 35.000 dollar een stuk minder dan de Model S-varianten, die voor prijzen tussen de 65.000 en 120.000 euro worden verkocht. "We begonnen bij een duur racemodel, de Roadster, en zijn nu bij de solide Sedan. De volgende fase wordt een auto voor de massa", aldus Musk. 

Er is nog niet veel bekend over de Model 3, maar het is aannemelijk dat de auto net als de huidige Tesla-modellen over vierwielaandrijving beschikt. Dat betekent dat 'ie waarschijnlijk net zo snel optrekt als de Model S. Hoe snel dat optrekken gaat? Dat zie je in de video hieronder.

 

`