Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Economie

Online je auto verkopen: 'Verleid ze en laat ze verliefd worden'

02 september 2017 07:55 Aangepast: 13 november 2017 19:04
Beeld © Archieffoto ANP

"Probeer mensen te verleiden om verliefd te worden op jouw auto, geef zo veel mogelijk informatie en reageer zo snel mogelijk." Als je deze tips volgt, is het een koud kunstje om je auto online te verkopen.

En de tipgever kan het weten: Jurgen Vugts (foto rechts) is directeur van AutoScout24 Nederland, een van de grootste sites op het gebied van auto-advertenties. 

Thumbnail

Samen met Marktplaats en AutoTrack is zijn site verantwoordelijk voor de meeste advertenties voor tweedehands auto's. Daarvan wisselden er vorig jaar 2 miljoen van eigenaar, blijkt uit de meest recente cijfers van het CBS

Op meerdere paarden wedden

Hoeveel er via zijn site echt worden verkocht, weet Vugts niet. Wel verwijderen bedrijven die bij hem adverteren per week ongeveer 25.000 occasions. Of die via AutoScout24 worden verkocht, durft hij niet te zeggen. "Adverteerders bieden hun auto's ook op meerder sites aan." 

Verreweg de meeste van de 255.000 auto's die online staan bij AutoScout24, zijn van professionele verkopers: in totaal 200.000 van zo'n 6500 bedrijven. Daarnaast proberen 55.000 particulieren hun auto via de site te verkopen. Zij mogen maar een auto tegelijkertijd te koop aanbieden.

Thumbnail

Vooral Duitse auto's zijn geliefd, met de Volkswagen Golf al jarenlang met stip op 1. (Foto: ANP)

Om aanbieders hun auto zo snel mogelijk te laten verkopen, wordt het geïnteresseerden zo makkelijk mogelijk gemaakt om te reageren. "Als er een mail gestuurd moet worden, kan dat al reden zijn om af te haken", legt hij uit.

Bang om 'nee' te zeggen

Dat komt omdat consumenten huiverig zijn om hun interesse kenbaar te maken, omdat ze bang zijn dat ze daarmee de auto meteen moeten kopen. "In verkoopprocessen wordt 'nee' zeggen zo veel mogelijk vermeden, omdat je niemand wil teleurstellen", legt hij uit.

De meest gebruikte reactiemogelijkheid op de site is dan ook de vraag 'is de auto nog beschikbaar'", vertelt hij. "Dat is het meest neutraal, want vragen om een proefrit is al drie stappen verder."

Een proefrit is het einde van de zoektocht

Die proefrit is namelijk al bijna het einde van de zoektocht voor kopers, omdat ze zich al uitgebreid online hebben georiënteerd. "Vroeger verkocht een autobedrijf een tweedehandsje aan tien procent van zijn bezoekers, nu is dat 75 procent", zegt Vugts.

Omdat mensen die een tweedehands willen kopen hun keuze grotendeels online maken, is advertentie erg belangrijk.

De belangrijkste tips van Vugts op een rij:

  • Geef zoveel mogelijk informatie en doe dat al in de in de beschrijving van de auto. Veel info kun je al vinden door je kenteken bij de RDW in te voeren.
  • Beschrijf daarnaast alle opties die op je auto zitten. Hoe meer details, hoe groter de kans dat de advertentie hoog geplaatst wordt.
  • Ververs af en toe het tekstje waarom je de auto wil verkopen, want als mensen doorhebben dat het een verouderde advertentie is, slaan ze hem over. "Dat geldt in makelaarsland en ook in autoland."
  • Lieg niet, dat komt uit en dan klapt de deal.
  • Maak goede foto's met zo min mogelijk ruis: zonder mensen en tegen een neutrale achtergrond.
  • Fotografeer op een bewolkte dag, want auto en zon zijn vanwege reflectie geen goede combinatie.
  • Fotografeer de auto zoals je hem ziet als je aan komt lopen, dat is wat de meeste mensen zien.
  • Maak zo'n 30 foto's, van zo veel mogelijk details.
  • Gebruik indirect licht om het interieur te fotograferen, niets is moeilijker dan dat omdat alles zwart is.

Dan komt misschien wel het belangrijkste: als de klant interesse toont, reageer dan snel. "Als je niet binnen 2 uur van je laat horen, daalt de kans op een deal met 80 procent, omdat er zoveel aanbod is", legt Vugts uit. "Mensen lezen hun mail volgens het last in, first out-principe. Snel reageren, ook op de zondagavond, is dus heel belangrijk." 

'Kijk hoe de klant reageert'

Als het dan tot een proefrit komt, rijd mee en niet alleen om te voorkomen dat iemand er met je auto vandoor gaat. "Je wil de beleving van de potentiële koper zien, dat is handig voor de mogelijke onderhandeling", aldus Vugts.

Op die manier voorkom je dat iemand over gebreken gaat klagen, die er niet zijn. "En je kunt even praten. Als je weet waarom iemand bij jou op de stoep staat, dan sta je sterk." 

Wees eerlijk

Voor tijdens het onderhandelen adviseert Vugts: "Wees eerlijk over de prijs en de auto." Als er 'gebruikssporen' zijn, oftewel schade, benoem het en bied aan om 100 euro van de prijs te doen om het te repareren. "Maar geef geen korting om te verkopen, want korting moet een reden hebben."

Tips van Vugts voor als je een auto wil kopen: 

  • Maak áltijd een proefrit over verschillende soorten wegen. Dus niet alleen even rond de kerk en een stukje snelweg, maar bijvoorbeeld je dagelijkse rit naar je werk.
  • Laat je auto keuren bij een autobedrijf, het liefst bij een specialist van het merk.
  • Je kunt ook even bellen met het bedrijf dat nu het onderhoud doet, die willen je vast als klant houden dus zullen wel eerlijk zijn. 

Betalen voor mooie plek op de site

Particulieren mogen hun auto gratis op de site zetten, bedrijven moeten betalen. Hoeveel, kan Vugts niet zeggen. "Dat verschilt per bedrijf. Dat hangt bijvoorbeeld af of een dealer vijf auto's per vestiging online wil hebben of een autobedrijf tien auto's op een promoplek wil hebben."

Zo'n promotieplek wordt bepaald op basis van analyses van AutoScout24: "Wij helpen echt, door te kijken waar het zoekgedrag zit en hoe dat past bij de voorraad van het bedrijf." Particulieren kunnen ook een promotieplek kopen, dat kost 14,95 per week.

In het aanbod dat je te zien krijgt na een zoekopdracht, is overigens niet te zien of er betaald is om hoger in de zoekresultaten te komen. Volgens Vugts maakt dat niet uit, klanten gaan af op de eigenschappen, prijs en extra's van een auto.

'Logisch dat bedrijven meer vragen'

Dezelfde scherpheid van de consument zorgt er volgens Vugts ook voor dat particulieren die slim denken te zijn door hun auto voor hetzelfde bedrag als een autobedrijf aan te bieden, snel door de mand vallen. Dat bedrijven meer vragen, is volgens hem logisch: "Een bedrijf heeft natuurlijk kosten met rijklaar maken en een garantie afgeven die in verhouding staat tot de prijs, wat wettelijk verplicht is."

Het bedrijf laat niet alles over aan de consument: "Wat we proberen te filteren zijn foute prijsstellingen", aldus Vugts. Als voorbeeld geeft hij aanbiedingen om de helft nu te betalen en de andere helft over een paar jaar, de zogeheten 50/50 deal.

Gepersonaliseerde advertenties

Behalve de inkomsten uit bedrijven en particulieren die hun auto's in de spotlight op de site willen zetten, komt er ook geld binnen uit advertenties. "Bijvoorbeeld van een bank voor een lening of een verzekeraar voor een autoverzekering."

Op basis van de gegevens die gebruikers doorgeven bij het maken van een profiel schotelt AutoScout24 ook gepersonaliseerde advertenties voor. "Ben je geïnteresseerd in golf, dan krijg je een advertentie voor de KLM Open", geeft Vugts als voorbeeld. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore