Economie

Pannenactie Albert Heijn drukt Royal Delft in de rode cijfers

24 augustus 2017 12:16 Aangepast: 13 november 2017 15:58
Topman Henk Schouten mocht ter ere van 60 jaar beursnotering in 2014 op de gong slaan op de Amsterdamse beurs. Beeld © Archieffoto ANP

Het oudste beursgenoteerde bedrijf van ons land, Royal Delft, heeft flink te lijden onder de succesvolle pannenactie van Albert Heijn. De supermarktketen werkte daarvoor samen met concurrent Villeroy & Boch.

En dat is terug te zien in de verkoopcijfers én onder de streep, meldt het bedrijf in het halfjaarverslag over 2017. Doordat Royal Delft zelf niet zo'n actie had, liep het omzet mis. Daarbij zette de actie met de Vivo-anti-aanbakpannen van Villeroy & Boch bij AH de markt onder druk.

Het was inderdaad de actie van Albert Heijn die pijn deed, zegt Royal Delft-ceo Henk Schouten tegen RTL Z. Het bedrijf is zelf niet benaderd door Albert Heijn om de actie te verzorgen. Was het dat wel, dan was het nog maar de vraag of het Delftse bedrijf daarop zou zijn ingegaan. 

Risico's

"Er kleven namelijk enorme risico's aan dit soort acties. Voor hetzelfde geld zit je straks met een miljoen pannen", zegt Schouten. Hij benadrukt dat zijn bedrijf 'met de kennis van nu' natuurlijk wél mee zou hebben gedaan aan de loyaliteitsactie van de grootgrutter uit Zaandam. Schouten zegt dat de reguliere verkoop van pannen in de grote winkels van AH gewoon doorgaat.

Doordat half Nederland nu kookt met de pannen van Villeroy & Boch is de omzet van Royal Delft ingezakt. Maar volgens Schouten is dit slechts van tijdelijke aard, want de teflonpannen van AH hebben zeker niet het eeuwige leven. Bovendien zitten ze in Delft ook niet stil, zegt de topman. "Wij zijn ook creatief bezig. We zijn altijd op zoek naar nieuwe gaten in de markt."

Uit de kwartaalcijfers van AholdDelhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, was eerder dit jaar al op te maken dat de pannenactie een schot in de roos was voor het bedrijf. In totaal werden er meer dan drie miljoen pannen verkocht, meldde het bedrijf in mei.

Minder omzet

De omzet van BK Cookware, de tak van Royal Delft die pannen en andere kookwaren maakt, daalde met 26 procent tot 6,4 miljoen euro in de eerste zes maanden van dit jaar. De winst voor aftrek van onder meer belastingen (Ebitda) kelderde van 437.000 euro in de plus tot 9000 euro verlies.

En bij onderdeel Koninklijke Van Kempen & Begeer (VBK) daalde de omzet met maar liefst 37 procent tot 0,35 miljoen door het wegvallen van de omzet van het merk Royal VBK, dat in 2015 werd verkocht. Ironisch genoeg konden AH-klanten in de afgelopen maanden sparen voor buitenservies van dit merk.

Langdurig zieken

Ook de rest van Royal Delft draaide niet bijzonder goed. Bij glastak Leerdam Crystal steeg de omzet weliswaar met 15 procent tot 0,38 miljoen, maar steeg het verlies nog verder, tot ruim een ton. Dat had te maken met kosten voor langdurig zieken, schrijft het bedrijf. Dat er bij de Delfsche Aardewerkfabriek wél meer winst werd gemaakt – de Ebitda ging van 112.000 euro naar 280.000 euro –  kon deze verliezen niet goedmaken.

De totale omzet daalde met bijna 18 procent tot 9,7 miljoen euro en de winst van vorig jaar van 115.000 euro verdampte volledig. Het netto verlies kwam uit op 111.000 euro. Het bedrijf vreest dat ook de rest van het jaar moeizaam blijft vanwege ontwikkelingen op de Chinese markt.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`