Economie

Albert Heijn gaat online concurrentie aan

14 augustus 2015 08:36 Aangepast: 06 september 2015 16:41
Beeld © ANP

Albert Heijn begint met een wekelijkse boodschappenbox met ingrediënten voor drie maaltijden. De box is online te bestellen en wordt gratis bezorgd. Het bedrijf lijkt daarmee de strijd aan te willen gaan met andere online aanbieders.

Een woordvoerster van AH bevestigt berichtgeving hierover in De Telegraaf. Albert Heijn lijkt daarmee de pijlen te richten op concurrenten als onlinesupermarkt Picnic. Deze nieuwe speler kondigde vorige week aan in de loop van september van start te gaan in Amersfoort, met gratis bezorging van boodschappen.

ZIE OOK: 'Maaltijdbox Hello Fresh naar de beurs'

Aanbieders van maaltijdboxen, zoals Hello Fresh, Beebox en Streekbox, doen al een paar jaar goede zaken. Hello Fresh zag haar omzet zelfs stijgen met 400 procent.

AH zegt vooral het gemak van de klant te willen dienen met de nieuwe bezorgservice. De maaltijdbox is samengesteld door het eigen kookmagazine Allerhande met steeds wisselende recepten. "Wij willen een extra hulpmiddel bieden voor de dagelijkse vraag 'Wat eten we vandaag','' aldus een woordvoerster. 

ZIE OOK: Online boodschappen doen: iets voor jou?

Supermarktdeskundige Paul Moers noemt het nieuwe concept "geniaal bedacht''. Hij noemt het de "definitieve dreun'' voor nieuwkomer Picnic. "Albert Heijn is al lang online bezig, weet er alles van en heeft een enorme marketing en inkoopkracht. Binnen een week na de aankondiging van Picnic toont AH nu z'n marketingpower.''

Volgens Moers leeft Picnic toch een beetje in een droomwereld. "Zo van: wij gaan de markt even veranderen. In een groeimarkt gaan lopen discounten vond ik al twijfelachtig.''

AH zegt niet hoeveel het investeert in de lancering van de maaltijdbox. Wel heeft moederbedrijf Ahold als doelstelling eind 2017 een onlineomzet van 2,5 miljard euro te halen. In 2014 was dat nog als geheel 1,4 miljard euro. Het geschatte aandeel van bol.com daarin was 680 miljoen euro, van Albert Heijn 240 miljoen euro en van Peapod 590 miljoen. De laatste is de grootste online-supermarkt in de Verenigde Staten.

RTL Z / ANP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`